Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Utläggsrapporten som verifikation

Hej!

En konsult gjorde ett arbete för företaget och har rapporterat in så kallad utläggsrapport på bränsle och logi. Utläggsrapporten togs fram med hjälp av "Visma utlägg", och sedan skickades in till visma Eekonomi.
Jag ser nu att det har skapat en verifikation i visma Eekonomi kopplat till utläggsrapporten med inskannad kvitto osv.

Min fråga är: Om jag nu gör en överföring till konsultens bank-konto från företagetskonto på utlägget, kommer banken skicka en notis till programmet, med hjälp av bank-kopplingen, som ska sedan matchas med något för att kunna bokföra händelsen. Hur funkar detta med utläggsrapporten, hur sker matchningen när det inte finns ett bildunderlag uppladdade under inköp? Kan man matcha med en verifikation? 
Hoppas detta går att lösa direkt i Visma Eekonomi.

Obs! Jag har inte skaffat/ aktiverat Visma Lön än. Har endast Visma Eekonomi, deklaration/ bokföring och Visma utlägg. 

2 SVAR 2
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @Unius-subtilitas 

Om du har en bankkoppling i  så kommer alla transaktioner som sker på ditt företagskonto automatiskt att importeras till programmet under Kassa- och bankhändelser. När du gör en överföring till konsultens bankkonto för utlägget, kommer denna transaktion också att dyka upp där.

Eftersom utlägget redan har bokförts i Utlägg mot företagskontot, kan du enkelt matcha bankhändelsen mot den importerade verifikationen som skapades av utläggsrapporten. Detta gör du genom att välja Matcha på bankhändelsen och sedan koppla den till den specifika verifikationen.

Om utlägget däremot har bokförts mot ett balanskonto istället för företagskontot, klickar du på Matcha på bankhändelsen, och väljer därefter Övrigt uttag/Insättning - Egen kontering för att manuellt bokföra händelsen.

Så det är möjligt att lösa detta direkt i eEkonomi utan att du har ett löneprogram. 

Har du några följdfrågor eller vill att vi visar dig i programmet så är du alltid välkommen att slå en signal till supporten så hjälper vi dig gärna. 

Ni är så bra här på forumet! 1000 tack för hjälpen.
Du är tydlig i din beskrivning! Jag gör ett försök och om jag inte lyckas, kontaktar jag supporten.

Må bäst/ Motaz