Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Utländska bankdetaljer på svensk faktura till utländska kunder.

Hej!

Vi driver AB och använder för tiden Visma eEkonomi. Över åren vi har använt systemet har vi försökt få Visma att hjälpa med att lägga till ett dansk bankkonto för våra danska kunder - alltså inhemsk för dansken - med clearingnummer och kontonummer. Det gör det billigare för både oss och kunderna om de kan betala in på danska kontot, och vi sedan hämtar klumpsummor över till vårt AB's svenska företagskonto. Tyvärr har Visma antingen inte förstått vitsen med att lägga till dessa detaljer, eller inte haft viljen. Inte vet vi. Visma har lagt till vår danska bank, men sedan stannade allt efter att de lade till vår danska banks IBAN-nummer. Men det är inte det som våra danska kunder är i behov av. Så nu vill vi höra om det finns någon i forumet som vet om det är möjligt att lägga in clearingnummer och kontonummer i fakturorna i Visma? Och i fall inte, är det någon härinne som kan rekommendera ett annat faktureringssystem där det är möjligt/där leverantören vill lägga lite tid på en sån service? Med vänlig hälsning, Anders Klingenberg, Dahl-Klingenberg AB

6 SVAR 6
karyna
MEDLEM

Hello,

 

We had a similar problem. 

In Visma automatically connected settings of customers and setting of bank detail. For example, if you created your customer and in the settings indicate the currency of the customer is DKK, and you have Danish bank information (IBAN, name of the account, BIC number and etc.) with currency DKK, when you will create the sale invoice, you will see that Visma indicate for this customer with DKK currency DKK bank account.

 

Is it make sense for you? 

 

 

 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Thanks for the suggestions. Still this does not allow any ways to fill in domestic bank details, such as clearing number and bank account - only as IBAN, which then is for transactions from somewhere else outside Denmark. The case is that the current solution only gives us and our Danish customers extra costs, which is only an advantage for the banks involved, but in general then just a loss of money. When we chose this system, it was because E-conomic "recommended" it when they were bought out of Sweden by Visma - but E-conomic could handle this, Visma still can't - unless we upgrade to some other of their solutions - and we only use the system for sending invoices, the rest is handled externally, as none of us are into accounting, and hvae other tasks to deal with. I am pretty sure Visma will not comment on this, unfortunately.

AnnicaL
CHAMPION

Hej, 

spontant skulle jag rekommendera er att gå över till VIsma Administration i stället, där man kan göra nästan vad som helst i sina fakturamallar, sätta villkor som ger olika utskrift beroende på t ex referens, land, valuta etc. eEkonomi är inte riktigt byggt för lite mer komplicerade önskemål enligt min mening. 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för förslaget kring byte till Visma Administration. Tyvärr tycker jag det blir overkill, iom. att vi enbart fakturerar, sedan tar vår revisor hand om allt annat som vi inte förstår oss på kring bokföringen. E-conomic rekommenderade oss att byta till Visma eEkonomi, men jag tycker inte det var ett bra byte - men de hade väl fått besked om att rekommendera Vismas lösning. Jag får nog hitta en annan enkel lösning.

Nu kommer jag att vara så där supertråkig som vi redovisningsmänniskor ibland är 😉  (i alla fall tycks vi framstå så bland icke-redovisare...)

Har ni testat att använda fältet Fakturatext i Inställningar och där ange det danska bankkontot? Jag tror inte andra kunder skulle reagera så väldigt negativt på om de får information som inte riktigt berör dem och de danska kunderna skulle få den info de behöver. Inställningar/Företagsinställningar/fliken Övriga uppgifter. 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Haha, jag är själv ganska tråkig ibland 😆 Vi har gjort så, skrivit in det som text, men det verkar inte funka, kunderna hittar inte infon, men skickar beloppen till svenska företagskontot istället, om inte vi skriver i mejlet att de ska betala till angivna kontot i Nordea DK. Egentligen tror jag det skulle vara en ganska liten programmering för Visma, men de vill nog differentiera deras olika produkt, så vissa saker kanske bara inte ska vara möjligt att göra i "the plain version", trots att det borde vara en del av kärnan i faktureringsmodulet att det kan allt inom fakturering 🤔