Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Utlåning via Lendify

Jag har en del av bolagets pengar placerade i en kapitalförsäkring sedan tidigare, men funderar på om jag ska komplettera det med placeringar via Lendify. Jag har en del privata pengar placerade där sedan tidigare. Det jag inte riktigt begriper är hur jag hanterar det rent bokföringsmässigt, med investeringen och de sedan många månadsvisa återbetalningarna och räntebetalningarna.

 

Någon som har erfarenhet av detta?

 

 

Den här frågans innehåll har verifierats och uppdaterats av Visma Spcs 2022-09-16.

3 SVAR 3

Hej!

 

Återbetalningarna bokförs som amorteringar och ränta löpande. Fordringarna läggs förslagsvis upp på 1682 (kortfristiga lån) eller 1380 (långfristigt lån). Ränta på 8310 resp 8251 beroende på klassificeringen.

 

Om du lägger upp en företagsprofil på Lendify så får du säkert specade underlag för din bokföring. 

 

Jag skulle föreslå att du gör bokföringsmallar på hur du ska bokföra amorteringar och nyinvesteringar så går det smidigt att bokföra insättningar och uttag från banken löpande.

 

Mvh

Lovisa

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack! Vilken grej att få så konkreta tips! 

 

Hos Lendify delas ju investeringen upp i många små delar av lån. Behöver de bokföras som separata lån, eller skulle man kunna klumpa ihop dem? Knappt värt det om man har 40 lån som man ska bokföra återbetalningar och ränta på en gång i månaden till småsmåsmå belopp. 

Nej, det tycker jag inte att du behöver dela upp på flera balansposter. Ett bokföringsförslag för amortering/inbetalning borde bli enligt nedan:

 

D1930

K138X (om det inte ska återbetalas inom ett år)

K82XX

 

Viktigt att du är noggrann med uppdelningen av amortering och ränta. Bra om du får fram bra underlag från Lendify så att du kan stämma av att skulden stämmer löpande. 

 

Mvh

Lovisa

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100