Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

SPF Kärnan
MEDLEM

Utskrift av verifikationer

Vår revisor är av den gamla stammen, vill ha allt på papper! När man använder "leveransfaktura" så gör systemet två verifikationer,

Inläggning av ny faktura: en verifikation upprättas

Betalning av faktura: en verifikation upprättas

Eftersom det är två verifikationer som hör ihop borde man kunna skriva ut dessa tillsammans, men om man gör det så blir utskriften preliminär! Hur gör man för att få en utskrift utan preliminär?

Mvh Lars

3 SVAR 3
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej Lars!

Du har helt rätt att Visma eEkonomi skapar två verifikationer när man redovisar enligt faktureringsmetoden. Anledningen till att det står preliminär är för att bokföringsåret ännu ej är låst. Efter en låsning av bokföringsåret så försvinner detta från dina rapporter. 

Önskar dig en fortsatt fin dag och välkommen tillbaka till forumet. 

//Tinna

Jag har provat med att låsa bokföringsåret men det kom fortfarande "preliminärt" på utskriften.

Lars

Hej Lars!

Åh detta måste vi bara ta och lösa. Att det står preliminär brukar bero på att året som man tar ut rapporten för inte är låst. Kan det vara så att du har låst perioden men inte hela bokföringsåret? 

Prova att du går till Inställningar - Räkenskapsår och IB - Klickar på t.e x 2021 - Redigera. Där finns en bockruta - Lås bokföringsåret. Bockar du i den och klickar på spara, då har du låst och preliminära kommer försvinna från utskriften. Sedan kanske det inte alls är dags för dig att låsa bokföringsåret men då har du vetskap om varför det står preliminär på dina rapporter. 

Hör gärna av dig till mina kunniga supporten som har möjlighet att koppla upp och kika tillsammans med dig och jag vill jättegärna att du återkopplar till mig i forumet sedan så jag vet att du löst det.

Välkommen att kontakta supporten

//Tinna