Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Utskrift fakturajournal - eEkonomi

Var hittar man utskrift av faktura journal i Visma eEkonomi Fakturering?

 

Innehållet är verifierat av Visma Spcs 240214

5 SVAR 5
KenArd
CHAMPION

Hej Bondklas,
Det här är bara den första AHA upplevelsen av många som kommer få dig att
gå omkring med ett leende på läpparna. 

Det finns ingen journal eftersom det bokförs när du skriver/skickar fakturorna.

MVH

Kenneth
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Precis som KenArd skriver så finns ingen journalhantering i eEkonomi, utan fakturan blir bokförd direkt när den skrivs ut (alternativt vid betalning om man bokför enligt kontantmetoden). I eEkonomi - Fakturering (vilket jag ser att du använder dig utav) har du dessutom ingen bokföringsdel utan enbart en faktureringsdel, men vill du ändå ha ut ett bokföringsunderlag för dina fakturor och inbetalningar så kan du få ut det genom en SIE-export. SIE-filen kan sedan i sin tur t ex skickas vidare till en redovisningsbyrå eller liknande, så de enkelt kan importera filen i sitt program för att komplettera övrig bokföring som de gjort åt er. Filen tas ut under Inställningar - Import och export - SIE-export av kundfakturor och inbetalningar. Vid exporten får du även göra ett periodurval på det datumintervall du vill göra exporten för. Vid en sånt här samarbete med byrån bör man också vara konsekvent i hur ofta man tar ut filen för att undvika dubbelbokföring, t ex en gång i månaden med urval för just den aktuella månaden eller liknande.

Har byrån Vismas program så finns mycket bättre samarbetslösningar, t ex via ett komplett eEkonomi med både bokföringsdel och faktureringsdel i samma.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Idag bokför/fakturerar jag i Visma Förening. Jag skickar den 8:e varje månad 34 fakturor och tar ut en journal=en verifikation på samtliga 34 fakturor. Det gör 12 verifikation avseende fakturor per år.

Om jag skulle byta till eEkonomi, vilket jag uppriktigt övervägde, skulle jag istället få 34 verifikationer per månad, vilket gör 408 verifikationer på ett år, och därmed en hel pärm extra med papper helt i onödan. Det känns varken enkelt, smidigt, modernt eller miljövänligt.

det jag fakturerar skriver jag inte ut och sätter in som verifikation,

Inte heller varje inbetalning på dessa fakturor


Samma här!
Hade besök på här om dagen av vänner som själv driver företag och det första dom frågade när dom tittade in på kontoret var: Var är alla pärmar??? I programmet sa jag och log samtidigt som deras ansikten förvandlades till 2 gökur med allt därtill;)

34 fakturor och 12 verifikationer är trots allt en stadig frukost för ett gäng bävrar och det vill vi inte ta ifrån dom...

Nu är det P(ä)ermafrost som gäller;)

MVH

Kenneth