Om jag köpt varor som inte kommer att "förbrukas" utan användas i många år, på vilket konto ska detta då redovisas? Det är hyllor som köpts in.
Är det som förbrukningsvara eller som inköp av varor?
Tacksam för hjälp!
Innehållet i tråden är verifierat av Visma Spcs 240313
Hej,
Varor som kostar under ett halvt prisbasbelopp får man ta upp som en kostnad om man vill. Om man väljer detta eller inventarie beror i första hand på vad man förväntar sig/vill ha för resultat i bolaget. Önskar man ett bättre resultat väljer man inventarie, går företaget bra om man vill slippa lite skatt väljer man att direktavskriva.
//Tina
Hej igen,
Förlåt jag inser att jag var otydlig. Inventarier med ett värde under ett halvt prisbasbelopp (22 250,- för tax 2015) FÅR tas ta upp som en direkt kostnad. Man kan dock ta upp även "billigare" inventarier, men om de 398,- du anger gäller kan det aldrig bli fråga om något annat än en direkt kostnad. Jag hittar inget exakt minimibelopp, men tänker att under 5 000,- ex moms är det inte särskilt aktuellt att ta upp det som inventarie.
//Tina
Hej,
Jag kan bokföring, men jag kan inte programmet eEkonomi, så jag överlåter det svaret till någon på Visma. Du ska förmodligen inte använda fliken inventarier. Jag misstänker att du ska göra likadant som vilket inköp som helst som du bokför på kostnadskonton. Konto 5410 som du fick av Mita duger bra.
//Tina
Jepp!
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.