hej! Vår revisor gjorde bokslut för vårt företag. Det 6 sista verifikationer från den 31 december saknas i vårt Visma program. En av dessa verifikationerna är Valutakursförluster. Jag kan inte lägga denna verifikation i systemet i svenska kronor, därför att systemet kräver beloppet i Euro. Han meddelade mig att han bokförde i svenska kronor. Hur ska jag göra för att lägga denna verifikation i systemet?
Hej Ewa, hoppas att du har haft en fin helg!
Jag är inte helt med på hur du vill bokföra valutakursdifferensen, är det genom en manuell verifikation eller gör du på något annat sätt?
Använder du ett valutakonto i Visma eEkonomi så vill jag slå ett slag för funktionen Värdera valutakonto när det är dags för bokslut. När du värderar ditt valutakonto så bokförs eventuell mellanskillnad upp som antingen en valutavinst eller valutaförlust. Kika på vårt hjälpavsnitt Värdera valutakonto för att se hur du går tillväga!
Återkom gärna om du har fler funderingar.
Önskar dig en fin måndag!
/Tinne
Klurigt! Förstår problematiken. Har din redovisningskonsult ett samarbete med dig i programmet? Isf är det nog bättre att hen hjälper dig att boka denna verifikation för man kanske får testa på lite olika ställen.
Som moderatorn skriver så finns en funktion för detta så bra att tänka på till nästa bokslut men det hjälper dig inte i detta läge 🙂
Mvh
Lovisa
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.