Vi fakturerar i Euro. Om man påbörjar en faktura på fredagen men avslutar den på måndagen då lägger systemet till några cent, så man måste ändra tillbaka orginalbeloppet. Varför gör det så. Fakturan är ju inte skickad. Alltså inte bokförd. Här har vi lagt in 100 Euro och sen dagen efter står det 100,11? Varför.
Amatörgissning: fakturautkastet sparas i SEK i systemet (även om den visas i EUR) och nästa gång ni tar fram den har valutakursen ändrats och systemet utgår från det sparade beloppet i SEK med nya valutakursen för att räkna fram EUR?
Kan vara så men fakturan är ju inte klar och bokförd. Faktura beloppet räknas alltid upp. Då borde det räknas ner när valuta kursen går ner. Vi har testat vid flera tillfällen.
Hej @Loumey
Fint att se hur ni stöttar varandra här på forumet - tack @Khedron Wilk
Kan det vara så att du använder eEkonomi Smart? Detta innebär att priset på artikeln alltid visas i SEK och att du inte har markerat rutan "Använd alltid originaldatumet på fakturautkast" under Företagsinställningar - Faktureringsuppgifter.
När du lägger in priset i EUR på ett fakturautkast dag 1, sparar det och sedan öppnar samma utkast dag 2, ändras fakturadatumet till det aktuella dagens datum. Därigenom används den valutakurs som gäller då.
Om du istället har markerat rutan "Använd alltid originaldatumet på fakturautkast", behåller utkastet det ursprungliga datumet och därmed också det ursprungliga priset. Om fakturadatumet ändras manuellt, kommer priset ändå att räknas om.
Vid en uppgradering till eEkonomi Pro kan du skapa en prislista i EUR. Detta gör att artikeln har ett konstant pris i EUR, vilket sedan används när kunden är inställd på att faktureras i EUR.
Hoppas detta hjälper dig.
/Tinna
Tja, där ryker min amatörgissning och vi får vänta in vad proffsen har att säga.
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.