Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Hultgrenmagnus
UTFORSKARE

Valutaomräkning av priser från utkast till färdig faktura

Hej! Jag har en kund som då och då drabbas av att hans utkast får nya priser när han trycker spara, eftersom han fakturerar i euro. Från supporten fick han svaret att det beror på systemet. Finns det verkligen någon anledning att räkna om utkast till SEK alls, än mindre gång på gång? Det är först när de ska bokföras som man behöver en kurs. Särskilt när man trycker "Skapa PDF" blir det en väldigt opraktisk överraskning att priserna ändrar sig, när de inte har gjort det när man sparat tidigare under processen.

 

Vänliga hälsningar
Magnus

2 SVAR 2
Pacsac
CHAMPION

Kan bara hålla med, detta har hänt mig ett otal gånger eftersom man glömmer av att valutan görs om till SEK när utkastet sparas för att sedan konverteras till den utländska valutan igen när man öppnar utkastet igen, då till en annan kurs

Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @Hultgrenmagnus 

 

Ber om ursäkt för sent svar. 

 

När du skapar en faktura i Visma eEkonomi kan du förhandsgranska ett bokföringsunderlag och programmet behöver då räkna om det utländska beloppet till SEK för att få fram siffror för bokföringen. Sparar du fakturan till ett utkast och bokför den vid ett senare tillfälle räknas priset i SEK om efter den aktuella kursen som styrs från Europeiska centralbanken.

 

Om du önskar en annan hantering är du självklart välkommen att lämna förbättringsförslag direkt till våra utvecklare för Visma eEkonomi via funktionen för Feedback och förslag på förstasidan i programmet.

 

Ha en fin dag

/Tinna