Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Vår brf får bara dra av delar av ing moms. Finns det något sätt att få uträkningen automatiskt?

På alla ingående fakturor sitter jag om manuellt räknar ut den moms vi får dra av. Bytte precis till e-ekonomi och får varning om att momsen ser fel ut för varje faktura jag gör min korrigering.

Nu tänker jag att det kanske finns någon smart lösning för att slippa min lilla manuella beräkning. Någon som vet?

Mvh Elisabeth

 

Innehållet i tråden är verifierat av Visma Spcs 22-12-15

3 SVAR 3
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej Elisabeth!

Programmet kan inte beräkna ut ingående moms automatiskt, detta för att det alltid kan vara olika procentsatser på momsbeloppet. Här tänker vi att du ska egentligen inte räkna ut någon moms utan bara skriva in det beloppet som finns på underlaget som du skriver in på konto 2641. Om det inte finns någon ingående moms specificerad på underlaget så får du heller inte något avdrag för ingående moms. 
 

Samma ämne diskuteras i tråden Kontering ingående moms och där finns bra förklaringar från våra duktiga forumchampions.

 

Ha en fin dag och välkommen tillbaka till forumet

/Tinna 

 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Det är inte vanlig 25% eller 12% eller 6% jag menar. Vi får som liten bostadrätt endast dra av 37,4% av den 25%-iga momsen. Så innan jag matar in något i rutan för ingående moms måste jag först antingen sitta med miniräknaren eller lägga det i en excelformel. Det är den biten jag skulle vilja slippa och även det riskmomentet för att missa och mata in hela momsen.

Hej!

Jag förstår att det skulle underlätta för dig men tyvärr så har vi ingen funktion i programmet som kan hantera det du beskriver, utan du får lägga in i fälten Varav moms. Stämmer det inte med underlaget så behöver du räkna på det själv först, precis som du gör idag. 

 

Önskar dig en fortsatt fin dag och välkommen tillbaka till forumet

Tinna