Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

GustavH
MEDLEM

Deklaration/Årsbokslut ordningen i checklistan

Hej, jag avslutade mitt första verksamhetsår 31 dec 2021 och ska göra årsbokslut för min enskilda firma. Jag använder Visma eEkonomi med tillvalet Deklaration/Årsbokslut.

 

Jag undrar i vilken ordning jag ska göra följande moment för att det ska bli rätt.

§ Bokföra årets resultat.

§ Omföring

§ Öppna Visma eEkonomi Deklaration/Årsbokslut och fylla i alla uppgifter programmet frågar efter.

 

Lessen om jag frågar något som ska vara ganska lätt. Har fått höra olika svar från olika håll och nu är jag super förvirrad och tycker mig förstå mindre och mindre för varje gång jag läser instruktionerna i checklistan för årsavstämning.

Kram och tacksam för hjälp.

6 SVAR 6
AnnicaL
CHAMPION

De tre moment du har listat utför du i precis omvänd ordning mot hur du skrivit ned dem. Dvs det allra sista är att bokföra årets resultat. 

GustavH
MEDLEM

Tack. Vad gör jag om jag redan har gjort punkterna  "§Bokföra årets resultat" samt "§ Omföring". Kan jag fortfarande använda §"Visma eEkonomi Deklaration/Årsbokslut"?

 

När jag läste checklistan så förstod jag det som att jag skulle ha göra dem i den ordningen innan jag öppnar deklarationsverktyget men nu säger du att det är tvärt om. Är du säker. Suporten har även sagt till mig att då jag har enskild firma ska börja med att bokföra årets resultat, sedan öppna Visma Deklaration/Årsbokslut och sist göra omföringen manuelt.

 

Kram är fortsatt väldigt förvirrad.

Hej Gustav!

Båda svaren du har fått stämmer men det beror på vilket års omföring man pratar om tänker jag 🙂


Som jag tolkar dig så är detta ditt första år och då antar jag att du med omföring menar den omföring av föregående års resultat, som i ditt fall inte blir aktuellt att göra förrän om ett år. För du har ju inget föregående års resultat nu när 2021 tar slut? Här får du gärna rätta mig om jag har fel. Så en omföring blir egentligen inte aktuell förrän när du ska avsluta år 2022 - det vill säga nästa år. 

 

Min rekommendation är att du bara följer Bokföring - Årsavstämning inne i Visma eEkonomi så tror jag att det kommer att kännas enklast för dig. Arbetsgången för en Enskild firma är: (i år kan du hoppa över steg 1)

 

  1. Boka om föregående års resultat (alltså resultatet för år 2020)
  2. Bokför årets resultat för år 2021
  3. Öppna Visma eEkonomi Deklaration/Årsbokslut och fyll i alla uppgifter programmet frågar efter

Hoppas att det känns något tydligare nu och tveka inte på att höra av dig till oss i forumet eller till våra kunniga kollegor på supporten


 /Tinna

Bara en liten följdfråga. Resultatet för 2021 ska väll omföras på den 1 jan 2022? Så jag kan låta den manuella verifikationen vara kvar utan att det påverkar deklarationen?

GustavH
MEDLEM

Tack så jättemycket. Jag hade gått vilse i min egen hjärna och fått för mig att "föregående år" som de skriver i checklistan var 2021 men nu förstår jag att vad som menas på just den platsen är 2020 alltså året innan min tideräknings början. Det är inte lätt att vara en ettåring. 🙂

Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej igen Gustav!

Det är helt klart ganska mycket som man ska hålla koll på men nu känns det som du fått ordning på själva arbetsgången. 

Den manuella verifikationen som du redan gjort på 2022 för omföringen av föregående års resultat 2021 kan du låta vara kvar. Då är redan steg 1 förberett inför nästa år 🙂 

 

Ha en riktigt fin dag och välkommen tillbaka till forumet

Tinna