När jag kommer till Resultaträkningen och tittar på raderna "Råvaror och förnödenheter" och´"Handelsvaror", så står det ett värde i båda rutorna. Men dettas är fel och summan av dessa båda rader ska stå på raden "Handelsvaror". Detta gäller för både 2024 och 2023. Två frågor:
1. Varför står det ett värde på "Råvaror och förnödenheter" när jag inte har några sådana? Har jag bokfört på ett sätt som gör att eEkonomi "misstolkar" det hela? (Min revisor har ett mer avancerat system, så hos honom blir det rätt på grund av någon inställning. Jag har bokfört på samma sätt under många år.)
2. Jag ändrar naturligtvis informationen manuellt så att det blir rätt. Det innebär att de två rutorna för "Råvaror och förnödenheter" (2024 och 2023) blir tomma. Jag skriver alltså inte "0", utan jag lämnar dem tomma. Men i Årsredovisningen skrivs likafullt den här raden ut med värdena "0" och "0". Varför behandlas "0" och "tomt värde" som samma sak? Kan jag få bort den här raden på något sätt? Kanske en mest en estetisk sak, men revisorn tycker att den raden är onödig och stör.
Löst! Gå till lösning.
Hej @BengtR
Tack för att du kontaktar oss.
Utan att se din bokföring så beror detta troligen på att vissa konton har använts i bokföringen som eEkonomi klassificerar under "Råvaror och förnödenheter". Även om du inte avsiktligt bokfört något där, kan vissa konton automatiskt kopplas till den raden i rapporten.
Så här kan du kontrollera det:
Under menyvalet Underhåll - Kontoplan kan du se vilka konton som har importerats till Visma eEkonomi Deklaration/Årsredovisning och till vilket referenskonto de är kopplade. I resultaträkningen kan du klicka på beloppet vid "Råvaror och förnödenheter" för att se vilka konton som bidrar till summan.
Om du vill ändra vilket referenskonto det har kopplats till, klicka på pennsymbolen i kolumnen Redigera. Mer info finns i hjälpavsnittet Kontoplan.
Många bokföringsprogram, inklusive eEkonomi, visar automatiskt rader i årsredovisningen även om de innehåller 0. Detta sker för att upprätthålla en enhetlig rapportstruktur enligt Bokföringsnämndens rekommendationer. Precis som du skriver så är det en estetisk fråga, men påverkar inte bokföringen i sig.
Vill du se en förändring är du självklart välkommen att lämna ett förbättringsförslag direkt till våra utvecklare av Visma eEkonomi via Feedback och Förslag som du hittar långt ner till vänster när du är inloggad i ditt program.
Och om du vill att vi kikar på det tillsammans så är du välkommen att slå en signal till supporten.
Lycka till och trevlig helg!
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.