Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Zancotti
MEDLEM

Varningar på årsredovisningen

Hej!

 

Jag har precis bytt till Visma bokföring + årsredovisning efter att ha haft en annan person som skötte min redovisning. Jag kan tyvärr inte få tag på SIE filerna utan har enbart satt IB på 2023 års balansrapport utifrån UB från 2022 års balansrapport som inte finns i visma.

Nu får jag lite härliga fel som jag inte lyckas lösa. Först dessa tre som gäller förändringar i eget kapital:

- Raden "beloppet vid årets ingång" i kolumnen aktiekapital (50 000) stämmer inte med raden i balansräkningen. 

- Raden beloppet vid årets ingång i kolumnen balanserat resultat (belopp) stämmer inte med raden i balansräkningen (0).

- Raden belopp vid årets ingång i kolumnen årets resultat (359 589) stämmer inte med raden i balansräkningen (0).

och Slutligen "raden Resultat efter finansiella poster" i kolumnen 2022-01-01-2022-12-31 (belopp) stämmer inte med raden i balansräkningen (0).

 Jag kan se för de 3 sistnämnda varningarna att det är väldigt små avrundningsdiffar på mindre än 1 kr. Kan detta vara felet eller beror det på något annat? Tycker det känns märkligt att varningen hänvisar till värdet 0 på balansräkningen eftersom att det finns värden som visserligen diffar på kronan. Det får mig att tro att felen kanske beror på att jag inte har min tidigare bokföring i visma (vilket jag inte vill behöva lägga in eftersom jag inte kan få tag på sie filerna). 

Gällande den förstnämnda varningen så finns det på balansräkningen ett aktiekapital på 50 000 kr så förstår inte varför det blir fel om det inte har något med att jag inte har min tidigare bokföring i visma. 

Någon som har någon idé om vad som blivit fel? Tack på förhand. / Sabrina 


 

4 SVAR 4

Hej!

 

I aktiebolag måste du ha ett jämförelseår i årsredovisningen. Du är också skyldig att spara bokföringen i läsbart skick i 7 år. Det finns inga genvägar utan du måste få fram filerna för de gamla åren. När du fått fatt på alla bokföringsfiler så läs in dem i eEkonomi och starta om bokslutet och många av ovan fel kommer att lösas per automatik.

 

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100

Hej, Tack för snabbt svar. Jag är medveten om att jag måste ha bokföringen vilket jag har i pdf - format men inte i SIE filer. Såvitt jag vet har jag ingen skyldighet att föra över min bokföring till visma bara för att jag nu bytt till er. Däremot låter det rimligt att man behöver ha ett jämförelseår, insåg detta när jag kickade igenom årsredovisningen och det borde jag väl kunna boka in manuellt? 




Ja, lägg upp 2022 i eEkonomi. Lägg in IB på 2022 och bokför igenom hela BR och RR som en verifikation.

 

Tycker det är taskigt att redovisningskonsulter inte lämnar ifrån sig filer på bokföring som du betalt för 😢.

 

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100

Tack för svaret! Har fått tag på filerna nu, men hade redan innan det bokat in 2022 manuellt så att alla siffror stämmer och varningarna är borta. Det är dock tvärt om. Ville inte besvära honom eftersom han gjort min bokföring och årsredovisning helt gratis sedan starten av mitt bolag och nu ville jag klara av allt själv 😜