Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

sesam01
MEDLEM

Zettle koppling och betalningsbekräftelse - Dubbel bokföring

Hej,

För varje Zettle betalning jag genomför blir det fel precis varje gång.

Precis börjat förstå varför bankkostnaderna alltid blir fel eftersom jag bokfört dessa manuellt varje gång samtidigt som zettle mitt i allt bestämmer sig för att bokföra samma kostnad. Nu har jag slutat bokföra just den transaktionen.

Men nu står jag inför ett faktum där jag inte kommer runt att transaktionerna bokförs dubbel i samband med att Zettle skickar över automatiskt, tillsammans med att jag vill skicka betalningsbekräftelse till kunden. De båda lägger på samma belopp på fordringar för kontokort, dvs dubbelt belopp.

Exempel

Som regel har jag en kund som jag säljer tjänster till. Jag tar betalt med Zettle 1000,-

Zettle-kopplingen bokför såhär

Konto Momskod Debet Kredit
1580 - Fordringar för kontokort och kuponger   1 000,00  
3041 - Försäljn tjänst 25% sv 05 (25%)   800,00
2611 - Utgående moms på försäljning inom Sverige, 25% 10 (25%)   200,00

Samtidigt vill jag skicka betalningsbekräftelse till kunden som kvitto för arbetet. Då blir det automatiskt såhär

3041 - Försäljn tjänst 25% sv 05 (25%)   800,00
2611 - Utgående moms på försäljning inom Sverige, 25% 10 (25%)   200,00
1510 - Kundfordringar   1 000,00  
1510 - Kundfordringar     1 000,00
1580 - Fordringar för kontokort och kuponger   1 000,00  

Det innebär nu att jag får 2000,- på fordringar för kontokort och kuponger. När jag sedan registrerar inbetalningen på 1000,- så kommer jag aldrig kunna matcha bort den andra 1000,- på fordringarna. Jag måste då istället matcha bort den utgående momsen och försäljning av tjänster för att allt skall bli rätt.

https://www.liber.se/plus/DNA_ovningar_eEkonomi.pdf Övning 4 beskriver förfarande vid betalningsbekräftelse

https://www.vismaspcs.se/visma-support/visma-eaccounting/se/content/online-help/apps-extensions-exte... beskriver förfarandet vid matcha zettle-kopplingen.

Känns nästan lättare att ta bort zettle kopplingen?

Innehållet är verifierat av Visma Spcs 24-09-17

4 SVAR 4
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej!
Tack för att du hör av dig. 

Förstår att din frustration och det känns onekligen som om du arbetar dubbelt på något vis. 

När du har koppling till Zettle så importeras verifikationer för försäljningen till Visma eEkonomi så du ska inte behöva skapa dessa själv. Om det är så att du vill skicka kvitton till dina kunder så kan du göra det direkt i Zettle-miljön så slipper du skapa en faktura i Visma eEkonomi.

Mer information kring kvittohanteringen hittar du i den skrivna hjälpen från Zettle.

De fakturorna som redan är skapade i Visma eEkonomi kan du kreditera för att få det rätt i bokföringen framöver. 

Om du vill att vi förklarar mer och visar i ditt program är du alltid välkommen att slå supporten en signal så hjäper vi dig gärna. 

//Tinna

Tack för svaret, då är det antingen eller som gäller. Jag skulle kunna bokföra detta manuellt på betalningsbekräftelsen och istället ta bort Zettle verifikationerna för denna gången? Har inte så lust att skicka ännu en kreditfaktura till kunden. Det borde också fungera minst lika bra antar jag? 

Mvh

Hej igen! 

Ja det är antingen eller och vid närmare eftertanke hade jag nog också gjort som du skriver det vill säga inte skickat till kreditfaktura till kunden i onödan. 

Hoppas du upplever att det blir lite smidigare framöver och annars är du alltid välkommen att höra av dig till oss så hjälps vi åt. 

//Tinna

Ja men det är bra, då förstår jag hur denna biten fungerar. Det lär hjälpa andra också eftersom det inte går att hitta någonting när jag söker och den gamla instruktionsvideo som tydligen funnits tidigare är borttagen. Ha en fin dag.