Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

MSchenk
MEDLEM

bokförd milersättning som vara 25% moms istället för tjänst 25% hur ändrar jag?

Gör en momsredovisning och upptäckte att jag har lagt upp artikel "milersättning" som artikelkontering "varor 25% moms", istället för "tjänster 25% moms". Jag har skickat flera fakturor med milersättning under sista momsperioden. Behöver jag ändra på det och hur gör jag i så fall? Summa för momspliktig försäljning är densamma.

 

MvH, Marcus

1 SVAR 1
Tinne Lestrin
MODERATOR

Hej Marcus!

 

Det är ingenting du måste ändra då beloppet du betalar in till Skatteverket fortfarande är samma. Dock hamnar det i fel ruta i momsrapporten och det bokförs på ett annat intäktskonto, men så länge du har redovisat din moms bör du kunna låta det vara kvar. Det viktigaste är att du ändrar konteringen så det blir rätt framöver. Om du vill vara på den säkra sidan kan du självklart kontakta Skatteverket och fråga.

Jag hittade en äldre tråd där en användare var i samma sits som dig som kanske kan hjälpa dig med vägledning.

 

Om du skulle vilja flytta momsen till rätt konto så skapar du upp en manuell verifikation under Bokföring - Verifikationer där du debiterar det kontot som felaktigt använts och krediterar det kontot som borde använts.

 

Om något känns oklart eller om du funderar över något annat är du varmt välkommen att skriva in till oss i forumet!

/Tinne