Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Khedron Wilk
CHAMPION

eEkonomi Deklaration/Årsredovisning - The Good, The Bad &The Ugly

Denna text är en återkoppling baserat på min och min kompanjons gemensamma användning av Deklaration/Årsredovisning i januari 2020.
 
OBS! I texten nedan pekas det även ut vad vi anser vara rena felaktigheter i produkten! Se längst ner under The Ugly.
 
The Good


Årsavstämning.
Jag är lite osäker på om detta är en funktion som ingår i grunden i eEkonomi eller om den bara finns för den som har Deklarations-tillägget.
Hur som helst, avstämningen är mycket bra. Underlättar enormt att ha en tydlig lista att steg för steg arbeta sig igenom. Man ser tydligt vad man är klar med. Vi gillar också de punkter som är automatiserade och som programmet checkat åt oss i förväg. Jag har en känsla av att det har skett vissa förbättringar av Årsavstämningen jämfört med för ett par år sedan man har inget konkret att ta på, kanske nöjd inbillning.
Samtidigt finns det förbättringspunkter. I vårat fall så räknar tex avstämningen upp bankkonton som vi inte använder. Vi har har inte bokföringskonto 1930 kopplat till något bankkonto och även så tas det med i avstämningen. Vi använder inte heller Kassakonto (1910) men det är ett mer generellt problem att det inte går att ta bort som bankkonto i eEkonomi. Och det var något steg i listan (minns tyvärr var) som kändes som att programmet borde kunnat ge bättre underlag. Men jag vill ju alltid ha mer automatisering... 🙂
 
Deklaration.
I grunden bra. Även detta steg är i grunden något som man kan arbeta sig igenom steg för steg. Inte lika lätt att följa som den initial avstämningen men det beror mer på komplexitetsgraden - det är helt enkelt väldigt många faktorer som kan påverka skatten. Vi hade kanske önskat lite mer vägledning i vad exakt olika fält avser under Skattemässiga justeringar och Övriga skatter och vilka fält i deklarationsblanketten de påverkar/samverkar med. Det jag minns att vi reagerade på för vår del var bland annat av exakt vilka värden som skulle in i vilka fält när det gäller den särskilda löneskatten på pensionskostnader.
 
Årsredovisning.
I grunden bra. Samma sak, ta det lugnt och arbeta steg för steg, titta igenom alla fält.
Den stora förvirringen kommer till när man skall lämna in årsredovisningen...
 
The Bad


Inlämning av årsredovisningen var minst sagt en förvirrande upplevelse i Vismas nya version.
Grundproblemet som vi i vårt företag uppfattar det är att Visma synbart knutit ihop en digital signering av redovisningen med en digital inlämning av årsredovisning. Något som, även om det för den som vill arbeta digitalt, på sätt och vis hör ihop men som i praktiken är frikopplade funktioner.
Jag kommer skriva om hur detta fungerar i separat inlägg. (Uppdatering: En llten "hur gör man": Digital inlämning... ) Eller: hur jag uppfattar att det fungerar efter att ha läst vad Bolagsverket säger samt pratat med dem. Men vårt bestående intryck är att Visma så gärna vill lyfta fram sina nya tjänst Visma Sign att det blir otydligt för användarna hur saker och ting hänger ihop
 
The Ugly
Och nu kommer vi till det som vi upplevde som rena fel i programmen. Och som vi uppfattar som potentiellt farliga fel. (Med reservation för att det kanske har rättats efter mitten av januari?)
 
Digital inlämning.
Den fil PDF som genereras av knapparna Lämna in och Förhandsgranska fil  har inte samma innehåll som den PDF som skapas under fliken Förhandsgranska.
Fliken Förhandsgranska skapar ett dokument där första sidan efter titelsidan inleds med texten "Årsredovisningen är upprättad i svenska kronor. Om inget annat anges, redovisas alla belopp i hela kronor." Den texten finns inte i den PDF som genereras utifrån datafilen till Bolagsverket (knapparna Lämna in och Förhandsgranska).
För oss som lekmän så var denna skillnad tillräckligt för att vi istället valde skriva ut ett original via knappen Förhandsgranska fil och skriva under den versionen - för då är det exakt samma text som kommer skapas av den inskickade datafilen. Obs! Om du väljer att digitalt signera originalet via t.ex. Visma Sign och då använder den väg som programmet till synes erbjuder så kommer versionen hos Bolagsverket inte vara ordagrant lika med ert original. Som sagt, jag vet inte hur man skall värdera detta, Bolagsverket använder ordet avskrift och inte kopia. Kanske är denna skillnad ok? I så fall tror jag det behöver lyftas fram att skillnaden är ok.
 
Titta på tidigare års Deklararation/Årsredovisnng prallalet i annat webläsarfönster.
Vi behövde titta tillbaka på ett tidigare år för att se hur vi hade gjort det året. Vi gjorde det i annat webläsarfönster, parallellt med vi redan hade öppet för 2020 års deklaration.
Det medförde att det gamla året helt plötsligt blev upplåst samt att värden vi lagt in blev delvis överskrivna med 2020 års värden.
Såvitt vi kan se efter några försiktiga tester så klarar inte Deklaration/Årsredovisning av att man tittar på olika år samtidigt i olika webläsarfönster. Inte ens som det är i en helt annan webläsare och därmed är andra cookies och annan session.
Jag kan med viss kunskap om hur moderna webappar fungerar delvis se varför det blir såhär (även om det det tycks tyda på genvägar i programmeringen?) men att det skulle kunna helt låsa upp ett tidigare år och skriva över värden i det året är minst sagt oroande.
 
 

1 SVAR 1
My Janhall
ANSTÄLLD

Hej! 

Som du förmodligen redan vet så arbetar utveckling med ärendena och återkopplar direkt via mejl till dig så fort ny information kommer. Jag ville bara flika in i tråden så du vet att vi kommer fortsätta den vägen framåt också. 🙂 

Ha en fin dag! 
/My