Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Sanna Vestin
MEDLEM

efaktura för ideell förening

Hej,

jag bokför för en ideell förening som inte deklarerar någon moms, varken in eller ut. När jag bokför inkommande fakturor så för jag därför inte in momsen separat utan hela summan som ska betalas hamnar i 2440 tills den blir betald. Så föreslår också programmet när jag läser in en faktura, även om det tydligt står en momssumma i fakturan. Det finns ju i våra inställningar att vi inte redovisar moms.

Nu har jag efter mycket reklam för e-fakturor kryssat i att vi kan ta emot sådana. Men när e-fakturan dyker upp som utkast för bokföringen så innehåller den momsen redovisad i konto 2641, som jag inte har någon anledning att hantera. Raden är gråfärgad och går inte att ändra. Finns det något sätt att bli av med detta? Tills vidare har jag stängt av möjligheten att ta emot e-fakturor.

2 SVAR 2

Jag håller med om att det är lite dumt att momsen kommer med trots att man inte är momsregistrerad. Men det går att ta bort momsen i rutan under totalbeloppet så jag har valt att fortsätta med efakturor även för momsbefriade verksamheter och bara nolla den rutan varje gång 👍

 

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100

Tack för tips, ska testa om jag hittar det!