Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Josse31
MEDLEM

fel faktura nr

Hej Just nu har jag ett problem rörande kundfakturor där jag fått olika faktura nr. Fakturorna görs via beastportal och läggs in manuellt på visma. Jag har samma verifikations nr men faktura nr stämmer ej. Jag kan alltså stämma av fakturorna ändå så att jag kan registrera betalningen. Men Hur kan jag i framtiden få numerna att överensstämma? Det borde ju gå att samköra programmen. Och är det okej om fakturanummerna inte överensstämmer så länge verifikationsnummret gör det  om man lyckats göra fel? Jag kan ju inte få samma nummer igen på fakturan som är gjord och den som bokförts i systemet då fakturan som är gjord har ett lägre nummer som redan är använt i visma.  Jag sitter alltså i en knipa här. 

3 SVAR 3
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @Josse31

 

Tack för att du hör av dig till oss med en fråga. 

 

I VIsma eEkonomi är det möjligt att ändra nummerserie innan du har skapat din första faktura. Efter att du skapat dessa går det inte längre att göra ändringar i nummerserien. Du hittar nummerserien under Inställningar - Företagsinställningar - Faktureringsuppgifter. Du anger vilket nummer du vill börja på i Startguiden när du lägger upp ditt företag och det är helt upp till dig att välja vilket nummer du vill börja på. Nummerserien fortsätter sedan i löpande ordning och kan inte redigeras.

 

Ett tips är att du kollar med Beastportal om de har någon integration du kan använda eller om du har möjlighet att välja fakturanummer hos dem. 

 

Har du inte lagt upp så mycket i VIsma eEkonomi så finns även alternativet med omstart av företag. Innan du överväger att göra en omstart vill jag be dig att noga läsa instruktionen Omstart av företag.  

 

Hoppas du hittar en lösning som fungerar för er och jag förstår verkligen att det blir rörigt när era fakturanummer inte stämmer. 

 

Trevlig helg!

//Tinna

Tack så mycket för svar. Det gr att ändra på beastportal så det löser sig 😃

Toppen att du återkopplar till mig. Härligt att du löste det. 

 

Ha en fin eftermiddag!

//Tinna