Hej, jag försöker göra årsavstämning/bokslut och det känns att jag har fel saldo på 2099 vid årsavstämning.
Min resultat för året är -21 576, var kan jag ha gjort fel? Hur kan man rätta till det?
MVH
Greg
Verifikation A44 är åt fel håll, den ska debitera 2099 och kreditera 2091 så att saldot blir noll. Är det året 21/22 som slutade i -21576? Det är inte bokfört än varför det inte syns på 2099.
Ja, det är året 21/22 som slutade i -21576.
Vad kan jag göra med A44 då?
Jag förutsätter att april månad 2022 är stängd så då får du göra en ändringsverifikation och bokföra posten 174101,23 i debet två gånger så att saldot blir noll på 2099 och saldot i stället hamnar på 2091.
Så här?
Verifikationen måste balansera - debet o kredit måste ha samma totalsummor - så det blir 2 ggr beloppet i kredit på 2091 också.
är ändringsverifikation samma sak som korrigeringsverifikation?
ja, det är det.
Nu hoppas jag att det blev bra? 🙂
tyvärr har jag ett problem till, nämligen nu när jag saldo på 2098 som inte motsvarar min förlust för 2021-2022 som är -21 576, misstänker att måste ha gjort något fel tidigare för 174 101,24 är vinst för 2019-2020. Vinst för 2020-2021: 93 426. Borde 2098 ha saldot -21 576 eller tänker jag fel?
Om du brukar använda 2098 ska även det kontots saldo överföras till 2091 efter årsstämman. Arbetsgången bör vara denna:
Per sista dagen på räkenskapsåret bokförs årets resultat på 2099.
I början av nya året förs resultatet över från 2099 till 2098.
Efter årsstämman förs resultatet över från 2098 till 2091. Därefter är både 2098 och 2099 nollade.
Gäller arbetsgången också när man använder Visma eEkonomi Deklaration/Årsredovisning?
I slutkontrollen står det nämligen så här:
Hej @Greg1111!
Om du arbetar i Visma Deklaration/Årsredovisning så skapar programmet en bokslutsverifikation för årets resultat, inkomstskatt och förändring av periodiseringsfond åt dig automatiskt när du väljer Gör färdigt & lås.
Jag tänker att jag skickar med hjälpavsnittet för Årsavslut i Deklaration/Årsredovisning, så att du kan se hur hela arbetsgången blir när du arbetar i modulen. 🙂
Återkom gärna om du har några fler funderingar.
Trevlig helg!
/Tinne
Tack @Tinne Lestrin . Mitt största problem att lösa är dock det här:
Har tydligen missat bokföra årets resultat föregående året eller något liknande... Någon tips hur man kan hitta och rätta till felet?
MVH
Greg
Hej Greg1111!
Det är inte helt lätt att tyda varför du får upp felmeddelandet utan att se hur det ser ut i ditt program. När du felsöker så kan du börja med att felsöka direkt via felmeddelandet och jämföra dina siffror i balansräkningen.
När du får upp felmeddelandet klickar du på på Gå till, då kommer du till Förändringar i eget kapital och kan där stämma av Belopp vid årets utgång och jämföra mot balansräkningen.
Är du säker på att du har glömt bokföra föregående års resultat?
Jag hittade nämligen den här tråden där en annan användare verkar haft samma scenario som dig, som berodde på öresavrundning. I tråden har en användare lagt in en lösning som har fungerat för flera användare - kika igenom den och se om det kan hjälpa dig. 🙂
Önskar dig en fin måndag!
/Tinne
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.