Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Dmaskin
MEDLEM

försäljning av avskriven anläggningstillgång. hur bokför jag i eEkonomi?

 
9 SVAR 9
AnnicaL
CHAMPION

Har du tillgången inlagd i eEkonomis Anläggningsregister? I så fall anger du där att du gör en försäljning så görs konteringen automatiskt. I annat fall krediterar du tillgångskontot med anskaffningsvärdet och debiterar ackumulerade avskrivningar.  

Ja, jag har ett anläggningsregister. När jag tryckte på sälg tillgång så fyllde jag i försäljningspris: 120.000;00

Resultatet blev då

Konto                                                   Debet                        Kredit

1210   Maskiner......                                                              267.516,00

1219   Ackumulerad avskrivning        267.516,00 

3973   Vinst vid avyttring                                                    120.000,00

Sen skulle jag själv fylla i konto och skrev

1210 Maskiner....                                  120.000,00   Är detta rätt?

 

Därefter gjordes en vanlig kundfaktura till kund och som bokfördes som en försäljning, 

120.000,00 + moms 30.000,00                  Har jag gjort rätt?     

Nej det känns inte rätt - genom den konteringen får du ett nytt saldo på 1210 för den sålda maskinen. Det är alltid knepigt med konteringen av sålda anläggningstillgångar för att få det rätt med momsen.

Jag föreslår att du i stället för 1210 använder samma konto som din kundfaktura bokförts på, och lägger en momskod på 3973. Då nollställs försäljningskontot för denna transaktion och intäkten finns bara på 3973. 

Ja det känns rätt som du skriver. kände mig glad , nu ändrar jag det. men ack jag kan inte ändra kto 1210 i debet. Vet inte om jag kan göra en korrektionsverifikation? vad gör jag?

Prova med en korrigeringsverifikation men om det inte går gör du en vanlig verifikation, och hänvisar till den ursprungliga i texten. 

Jag kunde inte göra en korrigeringsverifikation så jag gjorde en ny verifikation;

konto                      Debet                   Kredit

1210                                                    120000,00

3051                       120000,00

 

Varför ska jag lägga en momskod på 3973? Utan belopp väl?

Moms ingår ju i kundfakturan.

Jag är så tacksam för vägledning!

  • Om intäkten på fakturan har "nollats" blir det fel momsrapporten om inte 3973 har en momskod. 

Ska jag bara lägga till konto 3973 på den nya verifikationen och ange en momskod 25%  2611 utan att skriva något belopp. Alltså bilens försäljings pris 120000,00 är exklusive moms.  på kundfakturan är momsen 30000,00 tillagt.

Tack för din uthållighet!

Nej, vad jag menar är att du på "försäljningsverifikationen" från anläggningsregistret lägger in momskoden på den rad som konterar på 3973. "I värsta fall" gör en korrigeringsverifikation på denna ver och ändrar så att det blir rätt momskod på den konteringsraden.