Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Nellie 123
MEDLEM

kundfaktura har skickats utan moms

Hej när en faktura skickas utan moms till kunden borde vi kreditera fakturan och skapa om på nytt eller borde vi i efterhand skicka iväg en faktura på beloppet som fattas? 

Vi hade ett avtal med en lagerintregation till visma, från det systemet fördes våra kundfakturor till visma, när vi gjorde kontroll på vissa fakturor och jämförde med kundfakturan som har synkats till visma och kundfakturan som har skapats i systemet märkte vi att kundfakturan i integrationen har ett subtotal belopp och  total belopp efter moms som stämmer,  men när den synkas till visma har den på något sätt adderat  ut  momsen på den subtotala summan i fakturan och räknat ut fakturorna. Hur kan vi göra med dessa fakturor borde vi kreditera de för att vissa av de är redan betalda.

Önskar få hjälp 🙂

3 SVAR 3
AnnicaL
CHAMPION

Generellt skulle jag säga att fakturorna ska göras om i sin helhet - det ska vara korrekta fakturor både hos er och hos er kund. Om kunden redan har betalat ett belopp som inte inkluderar momsen räcker det ju om de gör en tilläggsbetalning, ni behöver inte skicka pengar fram och tillbaka. 

Ok tack för svaret, men jag är lite förvirrad över tilläggsbetalningen, ska jag då fakturera kunden med ett tilläggsbetalning eller hur gör jag ?

AnnicaL
CHAMPION

Om du krediterar fakturan utan moms och gör en ny med moms är det mellanskillnaden som kunden ska betala. Om kunden inte har betalat den ursprungliga fakturan utan moms skriver du på den nya fakturan med moms att denna ersätter den som var utan moms, och då ska kunden betala hela beloppet inkl moms.