Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Oskar Jansson
MEDLEM

leverantörsfakturor

Hejsan

Jag har precis bara börjat med enskild firma och bokföring. jag håller på med mina första leverantörsfakturor nu och jag tycker inte att jag får det att stämma med hur det ska vara. 

Känns som att programmet blandar faktureringsmetod och kontantmetoden. jag lyckas inte heller koppla det med bilder 

3 SVAR 3
Pacsac
CHAMPION

Faktura eller kontantmetoden ställs in i Inställningar - Företagsinställningar

Under Inköp - Bildunderlag laddar man upp pdf (vanligast när man får dom mailade) eller bildfiler. När sedan programmet skall tolka bilderna så är det bra om man lägger upp leverantörerna i registret (kan också göras direkt via kopplingen av bilden). I början är nog systemet lite trögt (svårt att tolka) men det blir mer och mer adaptivt. Vissa pdf måste jag öppna lokalt och spara ner, detta gäller speciellt från utländskt kommande leverantörer.

 

Oskar Jansson
MEDLEM

okej ja det har jag hittat och det står på kontantmetoden. Men när jag nu ska registrera min första leverantörsfaktura så tycker jag det ser lustigt ut. ironiskt nog är det vismas faktura jag håller på med. gör jag en ny leverantörsfaktura så vill den lägga in beloppet på 2440 leverantörsskulder och momsen på 2641. men ska inte det vara 1930 för min del? momsen vet är jag inte helt klar på för stunden.

Jag har inte tryckt på bokför än då det känns som att det kan bli konstigt om jag inte har koll på det innan

eller det blir inte en bokföringsverifikation direkt av den knappen. 

Jag kan inte heller ändra konton på dom två förvalda raderna utan dom är gråa och låsta

Pacsac
CHAMPION

Du registrerar fakturan mot leverantörsskulder, 2440, och betalningen regleras sedan mellan 2440 och 1930.

Ett tips lägg in fakturor direkt så är det gjort, när sedan betalningen är gjord kommer den "in i "  bokföringen