Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fastigheter
UTFORSKARE

missade avskrivningar december månad 2019

Hej.

Jag har deklarerat för 2019 i Visma men ännu inte skickat in det till skatteverket.

När jag påbörjar bokföring av 2020 i Visma så säger programmet att jag

inte har bokfört avskrivningar för december månad föregående år (2019. ca 7000 kr)

Hur ska jag göra? Måste jag justera det i föregående år eller fungerar det att göra avskrivningarna detta året istället?

 

Med vänlig hälsning Caroline

5 SVAR 5
AnnicaL
CHAMPION

Du bör göra den avskrivningen på 2019 först, annars blir det för mycket avskrivningar i år. I och med att du inte skickat in dekl ännu har du tid att rätta. 

ok. Tack för svaret

 

Mvh

Hej 

En följdfråga.

 

Nu har jag justerat avskrivningarna så att det hamnar på år 2019.

Problemet nu är att mitt aktiekapital+fritt eget kapital hamnar på 12000 kr,

 

Måste aktiekapitalet ligga över 25 000 kr vid årets slut? 

Vad händer om det inte gör det?

Måste man upprätta en kontrollbalansräkning om det understiger 25000 kr?

 

Aktiebolaget har skuld till aktieägarna så jag kan omvandla skulden till erhållet aktiekapital om det är nödvändigt.?

 

Mvh

Om ditt aktiekapital är 50000 stämmer det att bolaget måste upprätta kontrollbalansräkning om förlusten gör att eget kapital är mindre än 25000.  Det läget hade ni ju givetvis även innan den missade avskrivningen bokfördes, då var det ju 19000. Så en KBR behöver göras.

Lånet från aktieägarna kan omvandlas till aktieägartillskott för att rädda situationen, det behöver inte göras om till aktiekapital. Ett aktieägartillskott räknas som fritt eget kapital och bokförs på konto 2093. 

Ok, tusen tack för hjälpen 

Mvh