Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

ddaayo
MEDLEM

moms årsbokslut

Hej,

Jag undrar hur jag gör med momsen i slutet på året gällande momsen okt-dec och om det ev finns någon summa kvar på skattekontot från tidigare under året som varit för lågt för utbetalning?

 

gör man bara som vanligt och bokför mot 2650 och 2012 eller ska jag bokföra det som en momsfordran på konto 1650? Om jag ska redovisa mot 1650 i slutet på året ska då allt som finns på skattekontot med eller bara momsen okt-dec? och vilket konto bokför jag då 1650 mot, 2650 eller 2012?

 

Har för mig jag tidigare läst att jag ska bokföra som momsfordran 1650, men när jag kollade runt nu så hittade jag bara någon tråd som jag uppfattade som att man bokför som vanligt mot 2650/2012. Men om jag inte lägger in mot 1650 så syns väl inte den fordran i balans/resultaträkningen?

5 SVAR 5
Roffakab
CHAMPION

Hej

 

Du har helt rätt kunskap i frågan. En momsfordran ska rätteligen bokföras på 1650 som en tillgång. Som gammal bokförare känns det bra att höra.

 

Nuförtiden sker detta automatiskt dvs om konto 2650 har ett plus saldo flyttas kontot automatiskt i balansräkningen till kortfristiga fordringar. Så vi kan boka allt på 2650 och så sköter Visma resten.

 

Men som sagt din kunskap om bokföring gläder mig och att bokföra på 1650 är inte fel..

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

ddaayo
MEDLEM

Hej

Ok. Det är inget specifikt jag behöver göra i början på kommande år då heller för att fordran ska försvinna från balansräkningen? Bokför jag mot 1650 tar jag ju bort summan från det kontot när betalningen kommit från skv i februari. 

Om jag ändå vill bokföra mot 1650 i slutet på året för att det ska bli tydligt i bokföringen är det 2012 eller 2650 som då blir motkontot? Eller resulterar det i en dubbel summa om visma automatiskt flyttar summan?

MVH/

Hej

 

Om du har ett debetsaldo på 2650 kan du naturligtvis boka om det till 1650.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

ddaayo
MEDLEM

Hej,

Ok. Tack för svar! 

Hur gör jag då i början på nästa år när saldot ska bort från 1650. Bokför jag det då mot skattekontot och sedan skattekoto och eget uttag om det utbetalas till mitt privatkonto. Eller ska jag inte bokföra mot något skattekonto alls utan bokföra direkt mot eget uttag när skatteverket gör utbetalningen?

 

MVH / 

Hej

 

När du deklarerar momsen bokför du:

Kredit 1650

Debet 2012

 

Utbetalningen till ditt privata konto blir då:

 

Debet 2013

Kredit 2012

 

Vänliga hälsningar

RoffaK