Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Vejjas
MEDLEM

momsredovisning "avvikande belopp"

Hej,

När jag klickar på ny momsredovisning mars månad har jag verifikationer med orange trekant. Det står att det är "avvikande belopp". När jag klickar vidare ser jag att det gäller importerade verifikationer från mitt kassasystem. (Detta är första gången som jag använt kassasystemet iom att mars är första månaden jag haft kunder och fått inkomster.) Obs : summa debet och summa kredit stämmer längst ner. Så vad kan då vara felet? 

Vänligen

Vejjas

9 SVAR 9
Roffakab
CHAMPION

Hej

Avvikande belopp beror vanligtvis på att momskod saknas på någon rad eller att det är fel momskod. Du bör bland annat kontrollera att dina försäljningskonton har rätt momskod.

Vänliga hälsningar

RoffaK

Hej,

Tack för ditt svar! Försäljning gäller 25% moms samt 6% moms. Vilken momskod ska jag då ha? Jag har inkommande händelser från företagsbank-kontot och importerade händelser från kassasystemet och dessa stämmer exakt överens med varandra. Så var och på vilket sätt ska jag föra in momskoden?

Med vänlig hälsning,

Vejjas

Hej

Försäljning med 25 % moms ska ha momskod 05 (25%)

Försäljning med 6 % moms ska ha momskod 05 (6%)

Momskoderna ska vara med när du bokför försäljningen.

Vänliga hälsningar

RoffaK

Ok tack !!

Med vänlig hälsning,

Vejjas

Fler frågor i samma ämne...

Det ser ut såhär att jag har för varje dag som jag haft kunder och pengar kommit in:

KREDIT

konto 3001 momskod 5(25%)

konto 3003 momskod 5(6%)

sen längst ner kommer konto 2610 och näst sista raden 2630 dessa har ingen momskod, vad är 2610 och 2630 och varför kommer ingen momskod? Är det rätt att 2610 och 2630 kommer längst ner på varje dag?

Under detta står med lite mer diffus svärta: 1930 företagskonto DEBET

och varje dag stämmer dessa KREDIT och DEBET

Så jag förstår tyvärr inte vad som är fel? Vad är det jag ska göra/fylla i som Visma-systemet vill ?

Med vänlig hälsning,

Rebecka

Fler frågor i samma ämne...

Det ser ut såhär att jag har för varje dag som jag haft kunder och pengar kommit in:

KREDIT

konto 3001 momskod 5(25%)

konto 3003 momskod 5(6%)

sen längst ner kommer konto 2610 och näst sista raden 2630 dessa har ingen momskod, vad är 2610 och 2630 och varför kommer ingen momskod? Är det rätt att 2610 och 2630 kommer längst ner på varje dag?

Under detta står med lite mer diffus svärta: 1930 företagskonto DEBET

och varje dag stämmer dessa KREDIT och DEBET

Så jag förstår tyvärr inte vad som är fel? Vad är det jag ska göra/fylla i som Visma-systemet vill ?

Med vänlig hälsning,

Rebecka

Hej

Konto 2610  ska ha momskod (10) och 2630 (12).

Vänliga hälsningar

RoffaK

Hej, tack nu stämmer det och funkar! Nu enbart två verifikationer kvar:

1. en verifikation har

- konto 1940 övriga konton och där undrar jag vilken momskod som jag ska skriva in

2. en annan verifikation har

- konto 2641 med momskod inskrivet som momskod 23 och raden under står det konto 6072 och där finns ingen momskod så jag undrar vad det ska vara där för momskod

Med vänlig hälsning,

Vejjas

Hej

Konto 1940 bokförs utan momskod.

Konto 2641 ska bokföras med momskod (48)

Konto 6062 bokförs utan momskod.

Vänliga hälsningar

Roffak