Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

ejvor_
UTFORSKARE

omv betskyldighet

hej. en fråga som stör mig med jämna mellanrum. 

-jag köper in skrotguld av en kund tex 1000SEK, lägger det på 1930 1000kred och 4011 1000deb.

-sen säljer jag guldet till en leverantör som säljer färdiga smycken i guld till mig. 

-får faktura på de varor jag köper in och kreditfaktura på det guld jag skickat in som betalningsmedel.

-låt säga jag skickat in guld för 950SEK som ska täcka en faktura på 1000SEK och ska därmed bara betala 50SEK i mellanskillnad, men på fakturan så står ju moms med 200SEK

-på erhållen faktura är moms tillagd då det är färdiga smycken men hur gör jag för att dra av momsen?

-på kreditfakturan står självfakt omv bet skyldighet

mvh Ejvor

9 SVAR 9

Hej!

 

Om du handlar med guld så är det viktigt att du har koll på vad det innebär med omvänd skattskyldighet. Läs mer här:

 

Omvänd skattskyldighet vid handel med guld | Rättslig vägledning | Skatteverket

 

I det exempel som du skrivit så borde det bokföras så här:

 

K1930     50 kr

K3231    950 kr

D2641    200 kr

D4010    800 kr

 

Det är alltså två händelser i samma transaktion. Du säljer guld för 950 kr och där är det omvänd skattskyldighet och det ska redovisas i ruta 41 i momsdeklarationen. Sen köper du en vara för 1000 kr varav moms 200 kr.

 

Men som sagt läs på så att du förstår vad det handlar om för sen är inte bokföringen så komplicerad.

 

Mvh

Lovisa

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100

har dock 3011,kod41, eftersom inte detta är bygg. 

och Ja, jag har koll på reglerna men vill ta över mer och mer från revisor och lära mig lite nytt.

det jag är fundersam över är ju att det står omv bet skyld på kreditfakturan, sen betalar jag ju moms när jag säljer det guld som jag fått i utbyte,

Bra att du gjort ett eget konto och kopplat rätt. Eftersom det är omvänd skattskyldighet så bokför du försäljningen av guldet på konto kopplat till ruta 41, det är det som är omvänd skattskyldighet och därför det står så på fakturan. Du ska alltså bokföra både försäljning och inköp i samma verifikation men det är bara försäljningen av guldet som är omvänd skattskyldighet.

 

Mvh

Lovisa

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100

En dum fråga kanske men, Är det så då att det är min ”guldköpare” som får betala moms, då jag inte anger moms på det jag skickar in?

Finns inga dumma frågor ❤️ 

 

Ja, din guldköpare redovisar in momsen. I denna transaktion som du har så kommer de redovisa samma transaktion enligt nedan:

 

K3051  800

K2611  200

D4425 950

K2614  237,50

D2647  237,50

 

Så det är ju två transaktioner för dem också. Dom har ju sålt en vara för 800+moms och den momsen betalar de in (du fick ju avdrag). Sen har de köpt in guld för 950 kr och det ska beräknas så kallad omvänd moms på det men det är ju ett nollsummespel som du ser.

 

Mvh

Lovisa

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100

Men de betalar inte moms på guldet jag skickat in? Bara på de varor som de sålt till mig? 

Ja, de redovisar momsen till skatteverket men gör samtidigt avdrag på samma summa så det blir ju ingen moms att betala på inköpet av guldet. De betalar bara momsen på försäljningen till dig.

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100

Istället för att kalla det omvänd bet skyldighet så borde det ju kallas redovisningsskyldighet eller momsfritt, eftersom ingen moms betalas. Guldet används ju som pengar i detta fall. Den som har kommit på alla dessa regler gör det inte lätt för gemene man (eller kvinna). 

Stort tack för din hjälp. 
mvh Ejvor