Hej,
Jag har lagt in en inventarie på konto 1221 och vill i samband med detta periodisera detta över fem år. Vilket konto ska jag välja för periodisering? Tack på förhand!
Inventarier läggs in i anläggningsregistret med avskrivningar. Du hittar anläggningsregistret under Bokföring - Anläggningstillgångar.
Tack Lovisa! Två följdfrågor.
Ska jag under Ny anläggningstillgång fylla i netto eller brutto när systemet frågar om anskaffninskostnad?
Samt en fråga till; "Beräkna avskrivning från och med" - är det datumet jag fick denna inventarie? "Beräkna avskrivning till och med" - här skrev jag in datum tio år framåt eftersom jag skrev 10 på antal år. Men systemet protesterade när jag skrev 2033-10-31. Så vad slag info ska man skriva på dessa rader? Vänligen Vejjas
Det är summan som du bokför på konto 1220 (använd 1220 istället för 1221) som du ska lägga in i anläggningsregistret. Om det är moms på inköpet och du har avdragsrätt för det så är det nettosumman som är din tillgång som du ska göra avskrivning på.
När du fyller i anskaffningsdatum så kommer programmet föreslå att du börjar skriva av den första i anskaffningsmånaden och det är oftast helt ok att välja det datumet. Nu vet jag inte vad det är du köpt men normalt sett brukar man fylla i en avskrivningstid på 5 år då det är skattemässigt ok att göra avskrivning på 5 år. Men om du anser att den håller så pass länge och ditt resultat inte klarar en så snabb avskrivning så är det absolut ok att lägga det på 10 år.
I rutan Avskriven t.o.m ska du lämna tom när det är inventarier du köpt in nu. Denna ruta används bara om du flyttar din bokföring från en annan programvara där du gjort avskrivningar tidigare.
Tack snälla för all info! Toppen. Det är en inventarie, en snittblomskyl, som jag köpt. Jag la in den på 1221, och bokförd där. För att ändra till 1220 hur gör jag? Ska jag gå in på den verifikationen och klicka Åtgärder och Korrigeringsverifikation? Eller kan jag behålla 1221?
Vänligen Vejjas
Det bästa är om du klickar in dig på verifikationen och bara ändrar till konto 1220. Du ska inte behöva göra en korrigeringsverifikation för detta. Kolla om det går annars för du återkoppla 🙂
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.