Hej
Har precis startat mitt aktiebolag. Allt är nytt och lite skrämmande. Har ju fått betalningsinformation från Skatteverket på debiterad preliminärskatt. Försöker nu lägga upp dessa månatliga inbetalningar den 12 i varje månad men behöver då ha skatteverkets faktura nummer men det står ju ingenstans. Måste jag beställa fysiska pappers inbetalningskort för resp betalning framgent Med vänlig hälsning, Kristoffer
För F-skatten finns inga fakturor. Vill du säkerställa att betalningarna görs i rätt tid kan du enklast lägga in betalningarna på banken för hela året, det är alltid samma OCR-nummer till ditt skattekonto. När betalningen gjorts bokar du den som betalning till skattekontot 1630.
Sen kan du koppla ditt eEkonomi till SKV så får du in automatiskt när F-skatten dragits från skattekontot. Den affärshändelsen bokförs D2518 K1630.
Tack! Men om jag då inte kan lägga in betalningen till skatteverket som en leverantörs faktura , var i e Visma bokför jag betalningen ? Har visma kopplad till min bank ( SEB), och har nu lagt till betalningen till skattekontot i banken, kommer då betalningen dyka upp som en verifikation i Visma?
Betalningen kommer att dyka upp i Kassa/bankhändelser. Där matchar du den mot Inbetalning till skattekontot varefter det skapas en verifikation.
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.