Jag har problem med att när jag skapar epost från en faktura så konverteras åäö/ÅÄÖ till edv/EDV. Detta beror på att den högsta biten I varje byte nollställs någonstans.
Jag använder Outlook 2010 och Visma Administration 1000, 2016.1. Jag har försökt att ändra mellan plain text/RTF/HTML i Outlook och det gör ingen skillnad, inte heller vilken charset jag sätter i Outlook för nya meddelanden har någon effekt.
Hej,
Detta hjälper tyvärr inte, jag har testa olika kombinationer kodning och språkinställningar och ingenting gör någon skillnad. En märklig sak i detta är att det här körs på en delad miljö på en terminalserver där två av användarna har detta identiska problem men den tredje har det inte, och alla använder samma installation av Visma och samma Outlook med samma inställningar.
Jag börjar undra om detta har något med MIME/ISO-8859-1 att göra? Att den sista biten i varje oktett försvinner på det här sättet är ett problem folk hade på 90-talet med SMTP/MIME-standarder och det är inget jag stött på innan i modern tid.
EDIT: att skicka en textfil med åäö/ÅÄÖ fungerar utan problem och alla tecken är som de ska.
Vi har nu löst problemet genom att uppgradera till Office 2016 på terminalservern. Fortfarande inte säker exakt på vad som orsakade felet men det är i alla fall löst.
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.