Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Ändra artikel till lagervara

Jag behöver göra om ett artikelnummer till "Lagervara".

Den har tidigare köpts in mot projekt så det finns transaktioner i "spårning".

Min nuvarande instruktion är ej begriplig då den är skriven för länge sedan av folk som hade det mesta i huvudet och ej fick ner det på pränt.

Finns det någon guide hur arbetsgången måste gå till?

7 SVAR 7
Scrapkuben
MEDLEM

Jag vet att om man gör om en artikel till lagervara så påverkas detta även bakåt i tiden, vilket innebär lagertransaktioner även på de gamla "transaktionerna". Min rekommendation är att du skapar en ny artikel som lagervara och börjar använda istället. Du kan ju använda samma artikelnummer mot leverantör (fyller i leverantörens artikelnummer) och allt annat identiskt. Det enda du inte kan återanvända är ju det egna artikelnumret, men där kan du ju göra det snarlikt.

För ändrar du bara artikeln kan du få tex ett negativt saldo på artikeln om du bara sålt den och inte köpt in lika många och tvärtom.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för förslaget - men det är nog ej rätt väg att gå.

Då art.nr't ingår i div stycklistor så är det lite som att med vilje röra till det för sig själv 😉

Det ska gå att göra med rätt typ av in och utbokningar mellan konton - vill bara ej uppfinna hjulet igen, så tänkte höra hur andra gör.

Må väl.

Scrapkuben
MEDLEM

Okej, du kan ju göra så att du ändrar artikeln, kör lagerjournalen och korrigerar saldot på kontot för att få det korrekt i antal på lager med en manuell ut- eller inleverans.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det är tanken - men det förklarar ej hur det ska göras.

Är troligen viktigt att in/ut-bokningar görs i rätt ordning samt mot rätta konton, projekt och resultatenhet så bokföringen å lagersaldon stämmer.

Letar efter en komplett guide.

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Helt rätt tänkt, litet tips bara om du väljer att inte låter lagerförändringsjournalen gå in i bokföringen slipper du gå in och korrigera saldot på kontot.

Så här kan du gå till väga:

Jag brukar ta för vana att ta en säkerhetskopia innan jag börjar rodda med lager.

Kör en lagerförändringsjournal för allt som ska gå in i bokföringen, kör gärna en registervård före.Stäng av den automatiska överföringen av bokföringsunderlag till bokföringen. Det gör du genom att markera rutan Bokför journaler och momsrapporter manuellt under Arkiv – Inställningar - Företagsinställningar – Bokföring, då Nästkommande lagerförändringsjournal ska inte bokföras eftersom nollställningen inte ska påverka det du har på lagerkontot i din bokföring.

Markera upp de Artiklar som ska vara lagervara under Artikeluppgifter på Artikeln, eller gör en massuppdatering genom att stå i listläget på Artikelregistret och i vänsterkanten markera upp artiklarna och sedan under Kommando välja Massuppdatering. Här kan du Låsa upp fältet Lagervara markera Lagervara och klicka OK.

Tittar du på Artiklarna som blivit lagervara ligger nu ett antal lagertransaktioner som du vill nolla ut, det gör du genom en inventering under Artiklar/Lager - Inventering. I kolumnen Inv antal anger du 0 för alla artiklar som du vill nolla ut. Skriv ut en inventeringsjournal och godkänn den. Skriv därefter ut en lagerförändringsjournal med samma datum som inventeringsjournalen. Denna förändring kommer nu inte att påverka ditt Saldo i Bokföringen.

Välj Arkiv – Inställningar - Företagsinställningar – Bokföring och ta bort markeringen i Bokför journaler och momsrapporter manuellt eftersom lagerförändringsjournalerna i fortsättningen ska bokföras automatiskt. Ska en inventering göras och att du lägger in antal i lager i programmet och dessa redan ingår i Bokfört saldo, får du vänta med att bocka bort markeringen tills du fört in ditt lager och skrivit ut en ny lagerförändringsjournal.

Behöver du göra en inventering på de artiklar du valt att lägga som Lagervara, Observera då att du aldrig ska lägga in dina artiklar i lagret genom att inventera in dem eftersom du inte kan ange inpriset. Det medför att du får felaktigt lagervärde. Välj Istället en manuell inleverans där du har möjlighet att lägga ett inpris. 

/Mia

Jag tycker att detta fortfarande är omständligt! Varför tas transaktioner från tidigare bokföringsår med? Om ett år är låst, ska transaktioner från detta inte tas med, punkt och slut!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Det är såhär det fungerar i dagsläget, men jag tar detta vidare till vår utvecklingsavdelning inför kommande versioner!