2024-09-07
12:21
Saknar också detta. Borde ju vara lika enkelt att koppla som till ordrar och fakturor i eEkonomi.
... Visa mer
2018-06-19
12:46
1Gilla
Troligtvis har du inte ett speciellt kostnadskonto för EU-inköp och då förstår inte systemet att detta ska beräknas i momsrapporten. Kopiera kostnadskonto du använt och ändra momskod på den. Boka sen om kostnaden till det nya kontot så får du rätt i momsrapporten.
... Visa mer
2016-05-19
10:52
2 Gillar
Jag hade ändrat på den anställde och vid nästa lönekörning lagt manuell rad med extra skatt. Tror det är löneart 2201. Beloppet hittar du i skattetabellen på Skatteverket. Ta mellanskillnaden mellan skattetabellerna och boka detta som extra skatt.
... Visa mer
2016-05-16
17:31
2 Gillar
Jag hade nog valt ett av 50-kontona för lokalkostnad. Tex 5070 underhåll av lokal eller 5060 städning. Övrig avdragsgilla kostnader bör vara småsummor, som inte passar någon annanstans.
... Visa mer
2016-05-10
13:26
3 Gillar
Vi säljer maskiner till kund enligt följande mönster: 30 % vid order 60 % vid leverans 10 % efter installation Vid order gör vi en faktura på 30 % + moms. Bokar mot 2420. Vid leverans levererar vi ordern i Visma och bokför hela intäkten på 3010. Men innan vi skickar fakturan, så gör vi en minuspost på samma faktura med 30% av beloppet och bokar bort det från 2420. Samt att vi gör en minuspost på 10% som vi bokar upp på 1760. Alltså får kunden en faktura på 60 % + motsvarande moms för 60 % När installationen är utförd skapar vi en faktura på 10 % + moms och bokar bort från 1760. Ex: Faktura 1: D1510 - 37 500 K2420 - 30 000 K2611 - 7 500 Faktura 2: D1510 - 75 000 K3010 - 100 000 D2420 - 30 000 D1760 - 10 000 K2611 - 15 000 Faktura 3: D1510 - 12 500 K1760 - 10 000 K2611 - 2 500 Överföringar utan faktura är kanske smidigt, men betydligt mer administrativt arbete på ekonomiavdelningen som måste hålla koll på förskotten som manuella bokningar reserverade till en viss kund. Samt att vid fakturering av båten, så måste man göra en faktura på hela beloppet och sen boka bort förskotten som inbetalningar på denna faktura.
... Visa mer
2016-05-10
12:11
2 Gillar
För att få göra avdrag vid representation måste det finnas ett konferensprogram. Och då bokför du detta enligt vanliga regler. Du använder samma konton, den enda skillnaden blir att du inte har någon moms att boka. Alltså bokför du avdragsgill kostnad för mat på 7631 och resten på 7632.
... Visa mer
2016-05-09
15:30
2 Gillar
Kostnaden bokför du tex så här: Januari D5010 (Lokalhyra) K2990 (Upplupen kostnad) Februari D5010 K2990 Mars D5010 K2990 April D2990 (Upplupen kostnad) K2440 (Leverantörsskuld)
... Visa mer
2016-05-09
15:28
2 Gillar
Jag hade gjort en manuell verifikation i respektive månad, där jag bokat upp kostnaden för hyra och bokat den mot tex 2990. Då får du kostnaden rätt per respektive månad och sen bokar du avin mot 2990 istället för lokalkostnad. Dock hjälper det inte dig när det gäller momsen. Enda sättet för att få momsen på rätt månad eller kvartal, är att be dem fakturera om det på ett tidigare datum istället. Har du kvartalsmoms, kanske du kan be dem fakturera dessa på 31/3. Men du får inte dra momsen förrän tidigast på fakturadatum eftersom du måste styrka momsen med din faktura.
... Visa mer
2016-05-02
09:05
Är fakturan inte journalförd, kan du klicka ur rutan Utskrivet och när du tagit bort bocken för räntefakturering, klicka i rutan Utskrivet igen.
... Visa mer
2016-04-28
08:15
1Gilla
När du ändrar i verifikationerna behövs ingen journalkörning. Du stryker totalbeloppet. Bokar 200 000 av summan märkt med projektet och bokar ytterligare en rad med samma konto med resterande summa. När du stryker rader, korrigeras bokföringen på samma datum som verifikationen har i bokföringen.
... Visa mer
2016-04-28
08:13
1Gilla
Därför har jag för vana att inte låsa en period förrän jag stämt av att allting är korrekt och väntar gärna ytterligare en tid innan jag låser för att slippa problemen.
... Visa mer
2016-04-27
19:54
1Gilla
Den 31/12-15 bokar du: K 8999 D 2099 1/1-16 bokar du: K 2099 D 2098 https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs/topics/bokfora-foregaende-ars-resultat
... Visa mer
2016-04-27
14:47
2 Gillar
Du kan gå in på verifikationen av den journalförda fakturan. (Du hittar den via leverantörsfakturan spårning) och där kan du stryka raden och boka om den med projektmärkningen på. Då blir allt korrekt i bokföringen och på projektet.
... Visa mer
2016-04-27
11:06
Du behöver ha samma datum på båda dessa ställen, för att du ska uppnå samma resultat som du önskar. Avviker datum i orderhuvudet mot Lagerbokf.datum så får du avvikande leveransdatum på fakturan. Men om du ändrar så du får samma datum på båda ställena innan du fakturerar ordern, bör det fungera.
... Visa mer
2016-04-27
08:40
Vilken version har du idag?
... Visa mer
2016-04-27
08:16
1Gilla
Jag hade nog valt att istället för radera dem, flytta företagsmapparna från den normala sökvägen till en annan mapp och kallat den "OLD" eller något liknande. Då går det alltid att hämta tillbaka dem och enkelt öppna dem igen, men de ligger inte synliga och stör.
... Visa mer
2016-04-26
15:56
Denna funktion kräver dock att Visma Autoinvoice gör detta åt en. Vill man själv scanna, får man skaffa en integrationslösning (kan löna sig i längden om man har MÅNGA fakturor). Tex Swinx ScanLev. Kräver dock Visma Integration samt licensen på programmet. Så man får räkna på vilken lösning man finner mest ekonomisk för sitt företag.
... Visa mer
2016-04-25
16:53
4 Gillar
Jag tror systemet räknar ut följande: Månadslön x 12 månader Årslön/365 = Kalenderdagslön I detta fall: 24716x12 = 296 592 296592/365= 812,58 Detta för att det inte ska bli förmånligare att börja/sluta i februari än i augusti tex.
... Visa mer
2016-04-25
16:39
Detta är nog ett av det svåraste bitarna i systemet. Du kan radera artiklar, trots att det är transaktioner på dessa. Dock kommer systemet ihåg detta, så lägger du upp en artikel med detta nummer på nytt, så kommer alla transaktionerna tillbaka ch kan ställa till detta. Ska man göra en sådan här grej, så gäller det att inte återanvända artikelnumrena och då det är svårt att gissa detta framåt, så kanske det hade varit bättre att bara lägga artiklarna som inaktiva. Då kan du filterar på att bara visa aktiva artiklar och på så vis få bort "gammalt". Ett annat alternativ som jag nog själv hade valt i detta läget, är att ta hjälp av en firma som är duktiga på Visma, tex DataPartner. Starta upp ett nytt bolag i systemet, föra över all gammal historik förutom artiklar och lager och på så vis komma runt problemet.
... Visa mer
2016-04-25
13:46
1Gilla
Du kan ju ändra datumet på Ordern leveransmarkeras till den 21/4 också. Troligen har ni inställt i systemet att den ska välja dagens datum per automatik och därför blir det så som förslag. Detta kan ni givetvis ändra manuellt innan ni skapar faktura av ordern. Datumet på fakturan hämtar datumet ordern leveransmarkeras, därför får ni detta fenomen.
... Visa mer
2016-04-25
12:38
Jag vågar inte säga helt hundra, då jag inte har reglerna i huvudet där jag sitter just nu, men det låter som tanken är korrekt.
... Visa mer
2016-04-25
12:17
Jag är osäker, men tror detta sker per automatik om programmet är rätt inställt. När du kör semesterårsavslutet, så räknar systemet om personens timmar och drar bort de dagar som personen inte får betalt för. Jag har inte haft detta scenario i Visma Lön, men i Kontek och där blev det korrekt, då personen "bara" fick ihop 22 betalda dagar på grund av tjänstledighet.
... Visa mer
2016-04-21
13:55
Jag hade gått in på verifikationen och strukit raden för 1930 och lagt till en identisk rad för 1940. Du ser inte detta på själva fakturan, men det blir korrekt i bokföringen.
... Visa mer
2016-04-20
09:51
3 Gillar
Jag hade skapat en kreditfaktura på orginalfakturan i sin helhet och skapat en ny faktura utan moms på samma datum som orginalfakturan och på så sätt korrigerar allting sig rätt i systemet. Vill du bara boka det som en verifikation får du ju boka: K 1930 (för utbetalningen) D 2611 (för att korrigera momsen) Dock tror jag ändå det blir fel på momsrapporten om du bara bokar detta, då den ju hämtar informationen från fakturan.
... Visa mer
2016-04-20
09:18
2 Gillar
Okej, du kan ju göra så att du ändrar artikeln, kör lagerjournalen och korrigerar saldot på kontot för att få det korrekt i antal på lager med en manuell ut- eller inleverans.
... Visa mer
2016-04-20
08:52
1Gilla
Jag vet att om man gör om en artikel till lagervara så påverkas detta även bakåt i tiden, vilket innebär lagertransaktioner även på de gamla "transaktionerna". Min rekommendation är att du skapar en ny artikel som lagervara och börjar använda istället. Du kan ju använda samma artikelnummer mot leverantör (fyller i leverantörens artikelnummer) och allt annat identiskt. Det enda du inte kan återanvända är ju det egna artikelnumret, men där kan du ju göra det snarlikt. För ändrar du bara artikeln kan du få tex ett negativt saldo på artikeln om du bara sålt den och inte köpt in lika många och tvärtom.
... Visa mer
2016-04-19
12:28
1Gilla
Jag vet ju inte vad de på Visma har lovat. Jag är själv bara användare av systemet. Dock har jag själv gjort detta mellan olika system och vet att det bör fungera. Jag har tex gjort detta mellan Pyramid och Visma Adminstration 2000 Det första jag undrar över är givetvis om momsinställningarna är uppsatta korrekt, annars kommer ju nästa momsperiod bli samma problem. Eftersom när man kör momsrapporten så bokas ju momskontona 2611 & 2641 (eller vilka man nu använder) om så de blir 0 och mellanskillnaden bokas ju på 2650 eller 1650 beroende på hur stort beloppet blir. Det är ju denna bokningen du måste göra först och då ska resultatet bli när du "tömmer" momskontona D 1650 = 3899kr Har du inte dessa belopp på momskontona under den perioden, så är det ju där som felet blir. Men min känsla är att det är momsinställningarna för att köra rapporten som saknas.
... Visa mer
2016-04-19
11:23
Om du inte kan skapa en verifikation för momsen, hur har skatteverket då fått veta att ni ska ha tillbaka 3899kr? Men om vi bortser från detta, så bör ju bokningen bli följande: Ombokning moms: K 1650 D 1630 In på kontot: D 1930 K 1630
... Visa mer
2016-04-19
11:11
1Gilla
När vi gjorde detta hos oss, tog vi alla kostnader som låg på konto 7000-7699 och fakturerade + moms.
... Visa mer
2016-04-19
09:38
1Gilla
Jag hade när jag fakturerat tagit ut en journal och där får du en bokföringsorder som du kan boka in i ditt andra program. När inbetalningarna kommer, hade jag bokat av dessa i Visma 500 och kört journalen, för att få ut bokföringsordern att boka i det andra programmet. På så sätt får du korrekta bokningar och kan lätt se i ditt faktureringsprogram vad som är betalt och inte. Lite dubbelarbete, men jag tror du tjänar på det i slutändan.
... Visa mer
2016-04-05
11:39
1Gilla
Jag hade nog valt konto 6950 - Tillsynsavgifter. Och rekommenderar dig även att periodisera kostnaden om det är ett större belopp.
... Visa mer
2016-04-05
09:29
1Gilla
Antingen behöver du uppdatera den ingående balansen eller så har du bokat något med moms efter du kört momsrapporten förra året. Börja med att överföra föregående års UB och kolla på nytt. Funkar inte detta, så får du kontrollera om något är inbokat efter föregående momsperiods körning.
... Visa mer
2016-03-21
06:44
1Gilla
Jag hade nog valt att lägga det på 4070 Frakter. Oavsett om det är porto eller gått med lastbil, är det ju fraktkostnad till kund. Och sen bokar jag intäkten på 3520.
... Visa mer
2016-03-14
12:07
2 Gillar
Jag vet inte vilket program du jobbar i. Men i Visma Administration 2000, styr du artiklarna utifrån konteringskoderna på artikelkortet. Har du en speciell artikel du vill styra annorlunda, så lägg upp en ny konteringskod i Företagsinställningarna.
... Visa mer
2016-03-14
08:15
2 Gillar
Om jag förstår dig rätt har du en leverantörsfaktura med 1 krona kvar på. Då hade jag bokat en utbetalning på denna, fast istället för att boka mot 1930, hade jag valt utbetalningskonto 6990 eller något liknande.
... Visa mer
2016-03-10
10:19
När vi jobbade på det viset, bokade vi mot 4098/4099 och intäkten på 356X. Tanken med vidarefakturering är ju att det ska vara tömt vid årsskiften och att dessa 2 konton ska spegla varandra (ta ut varandra).
... Visa mer
2016-03-10
09:37
1Gilla
Använder du Visma Lön 600 finns det en lista under Utskriftscentralen som heter Arbetstidsförkortning - Skuld. Där får du ut de korrekta beloppen (timlön x timmar är korrekt). Kompskulden hittar du under Semesterskuldlistan om du väljer att visa den. Sen använder jag mig av ett exceldokument, där jag bokar mellanskillnaden på kontot varje månad. Kompskuld ökar / minskar K 2910 / D 2910 D 7299 / K 7299 Arbetstidsförkortning ökar / minskar K 2915 / D 2915 D 7295 / K 7295 Sociala avgifter 0,3142 x beloppet Bokar ökning / minskning för komp K 2941 / D 2941 D 7511 / K 7511 Sociala avgifter 0,3142 x beloppet Bokar ökning / minskning för arbetstidsförkortning K 2944 / D 2944 D 7512 / K 7512 Du kan ju använda vilka konton du tycker passar, men jag har valt att dela upp det på flera för att hålla isär de olika bitarna.
... Visa mer
2016-03-10
09:17
1Gilla
Den rekommendation jag har fått är att det aldrig är fel att göra det, men är summan marginell så brukar revisorerna se mellan fingrarna.
... Visa mer
2016-03-09
07:28
Nu vet jag inte vilken version av Visma administration du kör, men i 2000 kan du under Utbetalningar, välja att sortera utifrån leverantör och markera de fakturor du ska skicka iväg till denna leverantören. Därefter väljer du knappen Betala manuellt istället för Skicka betalfil. Förfarandet blir då desamma, du får ut en bankgirolista med konto, betaldag, betalsätt, fakturanr och belopp samt en total på listan. Kan inte det fungera för dig?
... Visa mer
2016-03-07
08:01
1Gilla
Gå in under Utbetalningar, välj att visa På Väg i urvalslisten. Välj sen Markera Sändningar. Välj den sista sändningen och markera. Då markerar den dina senaste skickade betalningar!
... Visa mer
2016-03-04
09:12
1Gilla
Det finns 2 alternativ att göra det på! Antingen om du vill göra det som en ren vidarefakturering: Kostnaden bokas på tex 4098, intäkten på tex 3590 Det du då måste tänka på är att dessa konton ska ta ut varandra. Du kan tex inte lägga på något extra för din hyresgäst. Har du 105,- i kostnader, ska du fakturera 105,-. Alternativ nummer 2 är att sköta det som en normal verksamhet: Boka kostnaden på de olika kontona i kontogrupp 5100 (5000 är för hyrda lokaler, 5100 för egenägda) Boka intäkten på valfria intäktskonton Här har du dessutom möjligheten att avrunda uppåt eller lägga på något extra osv. Hoppas du förstår vad jag menar. 🙂
... Visa mer
2016-03-03
12:45
Du kan välja att periodisera mot vilket kontot du vill. Jag hade lagt periodisering på det intäktskonto jag ville ha resultatet på. Tex för hyror brukar jag använda 3911 och som motkonto för periodiseringen 2970. Vill du sen ha intäkten för vatten på ett annat konto, så kan du ju lägga till 3011 och motkonto 2970. Motkonto för periodiseringarna kan ju vara ett och samma konto, medan intäktskonton ju kan vara hur många olika du vill visa det på. Nu har jag bara uthyrning i mindre skala i vårt bolag, dock. Men principerna bör ju vara de samma.
... Visa mer
2016-02-23
09:23
Avskrivningar för inventarier finns inte en enkel mall för. Först måste du reda ut vilken typ av inventarie det är för att veta hur många år du ska skriva av den på. Därefter vet du hur mycket du ska skriva av per år (eller månad om du så vill) och då kan du lägga upp en färdig konteringsmall med de konton och belopp du ska använda och utifrån det enkelt boka det varje månad. Här finns mer och läsa om inventarier och avskrivningar. http://www.bokforingstips.se/artikel/bokforing/avskrivningar.aspx Men jag kan gott rekommendera att investera i Visma Anläggningsregister. En liten kostnad och till stor hjälp! Och även om du inte skaffa integrationsdelen, så kan du få ut färdiga bokföringsordrar som du bara bokar i Visma.
... Visa mer
2016-02-22
14:35
Vad jag känner till har inte Visma Administration 2000 någon egen funktion för inventarier. Däremot kan du lägga upp en konteringsmall för avskrivningar. Använder du däremot Visma Anläggningsregister tillsammans med Visma Integration kan du där ha dina inventarier och automatiskt göra avskrivningarna i programmet och skicka bokföringsorder per automatik till Visma Administration 2000.
... Visa mer
2016-02-16
10:08
1Gilla
Det kan du ju göra på fakturan under flik 2. Bocka ur Betalningspåminnelse, Räntefakturering och Påminnelseavgift, så kommer inget av det påverka den specifika fakturan.
... Visa mer
2016-02-16
10:04
Först och främst ska du ju bestämma dig för om du ska fakturera med moms och därmed få lov att dra moms på dina kostnader för lokalen. När det gäller hyror så måste man ansökan om Frivillig moms vid uthyrning av verksamhetslokal. http://www.skatteverket.se/foretagorganisationer/moms/sarskildareglerforvissavarortjanster/fastighet... Detta måste göras innan hyran faktureras. Därefter så fakturerar du hyran på 3911 om det är samma månad, annars så periodiserar du den mot 2970. Enklast när det gäller hyror som brukar vara samma varje månad/kvartal är att lägga upp ett Avtal i Visma och sedan kan du bara skapa fakturorna varje månad med några enkla knapptryck. Kostnader för fastigheten bokas på kontogrupp 51.. istället för 50.. som är vid hyreslokaler.
... Visa mer
2015-08-12
12:37
De beror ju på hur du gör med din fakturor. Standard bokföring är ju vid registrering av fakturan 2440 mot 6990, sen vid betalning 1930 mot 2440. Men bokföra du fakturan direkt vid betalning och bara bokför den som en verifikation kan du bokföra den 6990 mot 1930
... Visa mer
2015-08-12
12:23
1Gilla
Lämpligtvis på konto 6990 eller något av de underkontona. http://www.bokforingstips.se/artikel/bokforing/utgift-paminnelseavgift.aspx
... Visa mer
2015-06-11
09:00
1Gilla
Jag börjat kolla att bankens kontoutdrag den 31/3 stämde med konto i bokföringen 31/3. Därefter hade jag tagit ut en transaktionslista för 1-30 april på bankkontot och prickat av mot bankens kontoutdrag för samma period. Sen hade jag gjort samma sak för maj.
... Visa mer