Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Vienna
MEDLEM

Ändra datum för valutakurser

Jag har fått en leverantörsfaktura utställd i NOK, fakturadatumet ligger bakåt i tiden med några dagar pga postgång. Hur kan jag lägga in datum så jag faktiskt kan boka på fakturadagens datum? Dvs datum kolumnen är "låst" för att ändra datum. Ändrar jag kursen så kommer automatiskt dagens datum upp.

3 SVAR 3
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @Vienna 

Välkommen som ny forummedlem. 

I Visma Administration finns ingen loggning av valutakurser kopplade till specifika fakturadatum. Programmet hämtar alltid den valutakurs som är inställd under Arkiv - Inställningar - Valutakurser vid tidpunkten då leverantörsfakturan skapas, oavsett fakturadatumet. 

Datumkolumnen som syns under valutakursen speglar när du senast uppdaterade kursen, och den är inte kopplad till fakturadatumet på leverantörsfakturan. 

Vill du ha ytterligare hjälp eller vill att vi visar i ditt program rekommenderar jag att du slår en signal till vår kunniga support så hjälper vi dig gärna. 

/Tinna

Davor P1
CHAMPION

Jag har efterlyst samma funktion, att automatiskt läsa in valutakurser från exempelvis Riksbanken eller ECB så att man på det viset får korrekt valutakurser in i programmet.

Jag läser alltid in kurserna mot ANKOMSTDATUM och inte när leverantören lagt det på lådan. Detta görs konsekvent för att enklare kunna hantera valutorna.

//Davor P

OK, tack för tipset! Synd bara att det i Visma inte går att lägga på fakturadagen som egentligen är rätt sätt att bokföra på, så valutavinst/förlust ger en rättvisande bild.