Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Ändra hur total summan skrivs ut

Som det är nu så skrivs Total summan i botten ut på följande vis: SEK 5239138,34

Jag skulle istället vilja att den skrevs ut så här: SEK 5 239 138,34 

Det vill säga, jag vill separera på hundratal, tusental och miljontal.

1923=1 923
34921=34 921
874193=874 193
9412901=9 412 901

I dagsläget ser funktionen ut på följande vis: text(%Valutakod)+" "+text(%ExklMoms)

Och villkoret ser ut så här: sida()=sidantal() och inte %InklMoms

4 SVAR 4
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!
Hur beloppen visas i programmen styrs av datorns nationella inställningar. Har du valt ett mellanslag som tusentalsavgränsare där följer programmet det i alla rutor du ser. 

På utskrifterna finns det dock en faktor till som avgör hur beloppen skrivs ut. I utskriftsmallen på objektet Total summa finns förutom Funktion och Villkor även en rad som heter Tusentalsseparation. Där behöver du välja Ja för att beloppen ska skrivas ut som du önskar. Det ligger valt som standard i mallarna som följer med programmet.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Eftersom %ExklMoms ligger i text() så fungerar inte tusentalsseparationen. Så här är det skrivet i dagsläget: text(%Valutakod)+" "+text(%ExklMoms)

Skriver jag istället (bara) "%ExklMoms" så fungerar det.

Så hur löser jag det då?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen!
Det går inte att kombinera tusentalsseparation med ett objekt som innehåller både text och siffror för programmet förstår inte vad den ska dela på då. Lösningen är att ha ett textobjekt som skriver ut valutakoden och ett numeriskt objekt som skriver ut själva beloppet, där du använder tusentalsseparation. Som standard i våra silvermallar skrivs valutakoden ut i objektet Ledtext-totalsumma2 som ligger under Ruta-fakturarader. Ändrar jag villkoret på det objektet till att vara enbart SIDA()=SIDANTAL() så skrivs även den inhemska valutakoden ut, alltså SEK.

Har du en egen mall kan du skapa ett textobjekt med funktionen %Valutakod som du placerar på önskat ställe. Det andra, numeriska objektet kan då innehålla %ExklMoms som du önskade från början. Glöm inte att välja Ja vid tusentalsseparation.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack