Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Jessica_
UTFORSKARE

Ändra utbetalningsdatum på journalförd leverantörsfaktura

Hej,

 

Fingrarna arbetade lite för snabbt på tangentbordet för cellerna uppe i hjärnan, och två leverantörsfakturor hamnade felaktigt i en nu bokförd Utbetalningsjournal. 

 

Jag hanterar allt i Administration 500, manuellt i efterhand, och håller nu på med April.

Jag hade registrerat de aktuella fakturorna på internetbanken, för betalning den 30/4, och som alltid dragit ut en lista på de nyss registrerade/kommande betalningarna. Den listan använder jag när jag sen (längre fram, typ inför momsredovisningen för den månaden) bokar om fakturorna som Betalda i programmet. MEN så bestämdes strax innan 30/4 att dessa två fakturor skulle betalas först efter månadsskiftet, vilket gjordes i internetbanken. DÄREMOT missade jag att notera/ta ut ny lista på denna ändring. SÅ när jag nu bokade om fakturor som Betalda i programmet blev det såklart efter listan jag hade, vilket resulterade i en avvikelse vid avstämning, vilken efter mycket letande 🥵 kunde härledas till dessa två fakturor...

 

SÅ min fråga nu är alltså - Vad kan jag göra åt detta? Hur kan jag ändra betalningsdatum på fakturorna i den bokförda Utbetalningsjournalen? Inte för att det har någon jättestor betydelse kanske (?), men jag vill gärna/helst att det ska vara rätt siffror på rätt ställe...

 

Tack på förhand!

Mvh Jessica

 

Den här frågans innehåll har verifierats och uppdaterats av Visma Spcs 22-10-10

4 SVAR 4
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej Jessica!

Så trist när det blir så och jag förstår att du kanske vill justera det. 

Eftersom du redan har journalfört din faktura så behöver du skapa en kreditfaktura på samma fakturadatum, betala den på samma betaldatum och använda samma betalkonto. Sedan får du skapa en ny debetfaktura, lägga in korrekt faktura- och betaldatum samt journalföra härligheten. Vända blad och gå vidare. Bra jobbat med att hitta avvikelsen! 

 

Önskar dig en solig och härlig vecka! /Tinna

Hej,

Tack Tinna Gunnarsson för din förklaring av lösning på detta!

Det lät ju inte alltför krångligt, förutom att Leverantörsfakturorna båda hör till mars månad då, och den momsredovisningen är inrapporterad sedan länge. Det känns inte helt smidigt att börja röra runt i den också... Vet du om jag "måste" justera det, eller kan det ligga kvar som betalt på fel dag? Det kanske inte gör så mycket..?🤔

Hej Jessica,

 

I och med att du har skapat en kredit och en debet så kommer momsrapporten ha en debet och en kreditpost som tar ut varandra så då spelar det ingen roll för den perioden. På frågan om det är ok att låta det ligga så skulle jag säga att det beror på hur stor skillnad det är på datumen, är det så att det skiljer flera månader så tycker jag att det behöver justeras, men är det så att det handlar om en dag hit eller dit under samma månad så tycker jag att man kan se mellanfingrarna med det, men kanske att man skriver en notering till sig själv så att man kommer ihåg det om man gör en avstämning. Så tänker jag men som vanligt kan det vara bra att slå en pling til sin redovisningskonsult om du känner dig osäker. 

 

Ha en riktigt fin dag! /Tinna

Det handlar om nästa dag, men den  dagen är i nästa månad (30/4 resp 3/5)...

 

Nu har jag pratat med revisorn, och vet hur jag ska hantera det.

 

Tack för hjälpen, och ha en fortsatt fin dag du med 🌞 /Jessica