Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Carina33
MEDLEM

Ändra verifikationsserie

Jag kommer ev i framtiden behöva använda flera verifikationsserier och provade därför. Jag skrev A och B. Blev dock osäker och skulle ta bort dessa, B tog jag bort men A får jag inte bort. Det har resulterat i att det nu står A framför varje verifikationsnummer och att alla verifikationer är preliminära??? Inte nog med det, i alla tidigare bokföringsår är det också ändrat till ett A framför. Jag har gått in  på företagsinställningar-bokföring-verifikationsserier och försökt att radera detta A som jag inte vill ha framför numret, men det går inte. Systemet svarar att verifikationsserien används på en verifikation och kan inte raderas. Jag vill påpeka att jag INTE har gjort någon ny verifikation efter att jag provade. Så....hur får jag bort A:et? Om det nu inte går, ska jag behöva göra om alla verifikationer från 2005 för att det nu står ett A framför?

2 SVAR 2
Fd medlem
Inte tillämpbar

Nej du behöver inte göra om det tidigare. Om den verifikationsserie du använt i efterhand får bokstaven A framför sig saknar betydelse.

Mikael pettersson
Linnea Norden
ANSTÄLLD

Hej!

När du aktiverat verifikationsserier så blir det A på alla verifikationer som är skapade innan du markerar för verifikationsserie. Och då är verifikationsserien använd. Du behöver inte göra om all bokföringen, för det är inget annat ändrat än att det är ett A framför. Verifikationen som tidigare hette tex 152 heter numera A152.

Kan du ta bort markeringen för att använda verifikationsserier under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Bokföring?

/Linnea