Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Agronom Andersson
UTFORSKARE

Ändring inte tillåten. Fakturan ligger i reskontra

Hade kvitterat bort en äldre kundfaktura (som hade fått minus i reskontran pga en kund som betalat in för mycket).
Skulle skapa en ny, samt en ny inbetalning. Gjorde misstaget att jag la den nya fakturan på förra fakturans datum, så den hamnade i en låst period...
Kvitterade då denna också. Liksom dessas betalningar.
När jag ville bokföra allt, så kom allt med, förutom den vars datum hamnat i en låst period. Men det gick inte heller att få bort den eller att ändra på den.
Vid varje utskrift av fakturajournaler får jag nu varningen:
"Verifikationen får inte bokföras i en låst månad. Sätt fakturans datum senare."
När jag går in på fakturan för att ändra får jag varningen "Ändring inte tillåten. Fakturan ligger i reskontra"
Hur gör jag?

2 SVAR 2
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Helen!

Det låter som att du har en markering i rutan "En verifikation per affärshändelse" för fakturajournalen och då vill programmet bokföra fakturan på det datumet som fakturadatumet är. Om du går in under Arkiv - Inställningar - Bokföring och ta bort den markeringen för fakturajournal tillfälligt, så kan du skriva ut journalen på ett senare datum och då blir den bokförd på det datumet istället. Gå sedan tillbaka till företagsinställningarna och markera den rutan igen.

/Elin
Agronom Andersson
UTFORSKARE

Tack så mycket. Det gick.