2025-01-31
07:17
Jag har samma problem. Det du skriver Tinna; att man kan hålla ner CTRL-tangenten och scrolla med musen kände jag inte till, men det fungerar på denna online-sida, däremot fungerar det tyvärr inte i mitt Visma Administration 500.
... Visa mer
2025-01-23
17:47
1Gilla
Finemang
... Visa mer
2025-01-22
11:59
Hej visma lön 300. Min kund har forskningsavdrag på arbetsgivaravgifter. När jag lägger in "hyresersättning skattepliktig 1251" på lönespecen, så adderas detta ju naturligt till bruttolönen, men får till följd att programmet gör forskningsavdraget även på hyresintäkten. Dvs löneunderlaget för forskningsavdrag ökar med hyresintäkten.
Hur kommer jag runt problemet?
... Visa mer
2024-11-09
11:47
Verkar inte finnas möjlighet till kolumninställningar, när man är inne för att skapa kundfakturor. Eller? Flera kolumner har tillkommit på senare tid som jag ej har nytta av (t ex "skriv") och jag skulle vilja kunna ta bort dessa kolumner.
... Visa mer
2024-06-26
21:43
1Gilla
Hej Tinna. Alltid lär man sig något... Nej, jag hade inte den inställningen. Jag har aldrig använt mig av digitala fakturor. Men, däremot under samma inställning som du nämner (som jag aldrig varit inne på eller ens sett) finns en blå ruta för "fler inställningar" och där fanns frågan "kontrollera vid nytt dokument om kunden har brevlåda hos Kivra", som var för-i-kryssad! Och det var ju kanske okey tänkt av Visma, och kunden i sig, hade ju brevlåda i Kivra... Dock föredrar jag pappersfakturor och har nu tagit bort det förinställda krysset och allt blir nog på önskvärt sätt sig för mig igen. Tack för hjälpen.
... Visa mer
2024-06-24
21:36
Kivra kommer oväntat och oönskat upp som utskriftsval när jag fakturerar privatperson, trots att företagets inställning på Företagsinställningar- Försäljning- Normalvärden- Dokumenttyp är "skrivare". Märkligt att programmet inte följer de inställningar man själv gjort på normalvärden.
... Visa mer
2024-01-16
08:49
Kan jag uppdatera Visma Administration 1000 direkt från 2019.3 till senaste versionen? Eller måste någon annan version uppdateras först? Aktuellt företag har serviceavtal. De använder sig av avtalsfakturering och upplever brister i programmet. Jag antar att en ny uppdatering kan göra upplevelsen av avtalsfaktureringen bättre.
... Visa mer
2023-04-14
09:08
Jaha. Tack och Hej. Nu funkar det. Det var nog jag som inte riktig förstod att det bara var första sidan som inte funkade... Stort tack för att du svarade mig!
... Visa mer
2023-04-14
09:00
Nej Anton! Jag kan inte arbeta vidare, för jag kommer inte åt mina företagsfiler! Så fort jag vill öppna ett företag, så kommer denna text upp "404 - ". Hjälp. Vad kan jag göra? Ligger felet hos mig, i min dator? Jag har ju ett stationärt program och det borde ju gå även om ni har fel.
... Visa mer
2023-04-14
07:49
404 - File or directory not found. The resource you are looking for might have been removed, had its name changed, or is temporarily unavailable. Är det samma för er andra? Beror det på Microsofts uppdatering? Vad kan jag göra? Typ återställa uppdateringen från Microsoft? Hur?
... Visa mer
2023-04-14
07:45
404 - File or directory not found. The resource you are looking for might have been removed, had its name changed, or is temporarily unavailable. så ser det ut när jag försöker öppna något av alla företag i visma administration 500. Igår gjorde microsoft en uppdatering. beror det på det?
... Visa mer
Etiketter:
- Välj din produkt:
-
Annan produkt
2023-02-19
11:08
Gör för första gången överavskrivning på inventarier (Visma Skatt). Ser ut att gå bra. Men undrar över en formulering i er hjälp "Help center - Avskrivningar maskiner och inventarier". Jag har fyllt i bilagan Inventarier - avskrivningsbilaga och kontrollerat er hjälp. Där står under rubriken "Lägsta tillåtna skattemässiga restvärde: Beräkningarna av det skattemässiga restvärdet kan göras enligt 30-procentregeln (huvudregel) och enligt 20-procentregeln (kompletteringsregeln). Uppgifter för beräkning av lägsta skattemässiga restvärde ska lämnas i deklarationen om räkenskapsenlig avskrivning används". Inte ska väl dessa uppgifter lämnas i inkomstdeklarationen till skatteverket!? Alltså hur man kommit fram till lägsta skattemässiga restvärdet. Överavskrivningen kommer ju att ingå i bokföringen, i såväl balans- som resultatrapport, men någon tilläggsupplysning om detta ska väl ej lämnas? Eller? Är det en felformulering från Visma Skatt? Eller avser man att blanketten Inventarier - avskrivningsbilaga är bra att fylla i för att erhålla uppgifter inför kommande års arbete i programmet? Ps. Beräkningarna enligt huvudregeln och kompletteringsregeln är ju dessutom en hjälpblankett och ska ju inte sändas in till skatteverket.
... Visa mer
Etiketter:
- Välj din produkt:
-
Skatt
-
Skatt & Bokslut Pro
2023-02-16
17:39
Tack. Jag gör alltid årsavslut för statistiken så där var det check. Däremot trodde jag att ack omsättning fg år var året före den period man valde. Men efter lite koll ser jag att ack omsättning fg år alltid är föregående år from idag. Dvs ack omsättning fg år är till för att jag ska kunna jämföra dagsaktuella årets omsättning med fjolårets och det fungerar inte att göra det retroaktivt. Den enda gång det råkar sammanfalla någorlunda med; total omsättning ett år och total omsättning på detta års föregående år, är om jag gör utskriften i slutet på året. Om jag gör utskriften 2022-12-31 får jag under ack omsättning kr 2022 års totala omsättning och under ack omsättning fg år får jag 2021 års totala omsättning per kunderna som fanns 2022! Så syftet med Ack omsättning fg år verkar vara att kunna jämföra den specifika kundens omsättning just nu i jämförelse med året innan. Och inte som jag trodde att för vilket år som helst kunna få fram total omsättning på två år efter varandra. Personligen tycker jag nog att ack omsättning fg år är lite förvirrande och onödig. Däremot är det jättefint att kunna få ut en lista på total omsättning per kund på ett år, dvs Ack omsättning kr 😊
... Visa mer
2023-02-15
19:02
Hej Brukar ta ut kundstatistik en gång per år och gärna tillsammans med jämförelse föregående år. Nu visar båda kolumnerna samma värden, dvs de visar båda två det år jag söker på. Utskrifter-Statistik-Omsättning- Period 2022-01-01 - 2022-12-31-Jämf föreg år (ack)
... Visa mer
2023-01-23
17:03
1Gilla
Hittade nu en funktion "Skicka" bredvid "Skriv ut" som måste kommit till efter min senaste versions-uppdatering. Det är väl helt enkelt en ny förändrad funktion i Visma Administration 500 som hade gått mig förbi. Verkar som att det går att skriva ut kundfakturorna den vägen.
... Visa mer
2023-01-23
16:37
Varför går det ej att skriva ut kundfakturor? Version 2022.3 Enligt startsidan står det att kontakt med vismaspcs.se ej kan nås, men dessutom "Ingen fara. Du kan ändå arbeta vidare i ditt program." Vid utskrift av faktura kommer endast utskrift av fakturajournal upp. Ingen varning kommer upp. Telia har problem med internet och därmed även vismaspcs samt mitt företag. Men varför kan man inte skriva ut kundfakturor? Det bör ju gå att göra offline.
... Visa mer
2022-12-05
09:50
1Gilla
Tack. Jag löste det med att ställa mig (musen) i Rubrik-rutan och backa några gånger. Alltså; om man tittar i ditt skärmklipp ovan, så ställde jag mig i rutan högst upp: Not Inventarier, verktyg och installationer, under texten och backade. Det gick det med 🙂
... Visa mer
2022-12-01
09:48
Finns ett stort utrymme (cirka 6 rader) mellan rubrik "Not 4 Inventarier, verktyg och installationer" och tabellen nedanför. Hittar inget sätt att få bort det. Testat vanligt redigeringsläge samt högerklicka/ ändra dokument. Någon som vet?
... Visa mer
Etiketter:
- Välj din produkt:
-
Bokslut
2022-04-07
15:33
1Gilla
Tack! Kom på det själv efter lite experimenterande. Och nu fick jag det bekräftat! Tack o hej
... Visa mer
2022-04-04
09:29
Jag hittar endast "traktamente helt" och "traktamente halvt" som alternativ i lönekörningen Visma Lön 300. En anställd har fått ett skattefritt dagtraktamente reducerat för 2 fria måltider samt ett skattefritt dagtraktamente reducerat för fri frukost. Hur registrerar jag detta?
Lösningen, jag kom på, var var att välja "helt traktamente" och i antal skriva in 0,20 för reducering för fri frukost. Då stämde beloppen för utbetalningen. (Jag gör lönekörningen i efterhand.)
Men det finns nog någon mer professionell hantering för detta?
... Visa mer
Etiketter:
- Välj din produkt:
-
Lön 600
2022-03-14
17:00
1Gilla
Tack, det fungerade bra i båda programmen. I båda fallen var det raden ”Mypageweberr=1″ som skulle bort.
... Visa mer
2022-03-02
14:49
I mina program Visma Bokslut och Visma Skatt visas ej Min sida. Den är helt blank. Däremot i mina program Visma Administration och Visma Lön är allt som det ska.
... Visa mer
2022-03-02
11:08
1Gilla
Ok. Tack! Ska testa det.
... Visa mer
2022-03-02
09:41
Hej. Har för första gången fler än ett företag i Visma Lön 300 där SIE-fil ska exporteras per automatik till respektive företag i Visma Administration 500. Men ingen urskiljning verkar göras av vilket företag i Visma Lön som tillhör vilket företag i Visma Administration. Vid bokföringen får jag upp den sedvanliga förfrågan om befintlig SIE-fil ska importeras från Visma Lön, fast nu med lönekörning för ett annat företag! Det står ju inget angivet i förfrågan vilket företag SIE-filen avser, så jag får själv kontrollera på angivet datum för lönekörningen vilket företag SIE-filen avser och därefter i aktuellt fall avbryta importen. Finns det någon inställning att göra så Visma Administration känner av vilket företag som SIE-fil ska hämtas från i Visma Lön? Eller finns det någon möjlighet för Visma Lön att ange, i förfrågan om import av SIE-fil, vilket företag filen avser, så blir det lättare att se om man ska avbryta importen?
... Visa mer
2022-02-08
13:55
Vi mailar många fakturor med Rut- och Rotavdrag och där anges hela kundens personnummer på kundfakturan och det måste ju anses vara minst lika känslig information som på ett lönebesked.
... Visa mer
2022-02-08
13:40
Har använt visma lön i flera år och skrivit ut lönebesked som vi överräckt till de anställda. Ska nu maila lönebesked för en kunds räkning. Finns inte möjligheten att maila lönebeskeden direkt från programmet, utan att man ska behöva betala extra för det? I visma administration finns ju möjligheten att maila kundfakturor direkt till kunden, utan extra kostnad.
Jag såg att möjligheten fanns att spara ner PDF på datorn och sen maila vidare, men den vägen blir ju mer omständig.
Jag kanske har missuppfattat situationen, men tycker annars att det är märkligt att inte tjänsten att maila ut lönebesked ingår i ett abonnemang på ett löneprogram.
... Visa mer
Etiketter:
- Välj din produkt:
-
Lönehantering
2022-02-02
12:40
@Davor P1 Tack! Ska bli intressant 😊
... Visa mer
2022-02-02
12:15
@Davor P1 Har nu beslutat att återgå till det egna gamla systemet och ha en medarbetare i min egen lokal. Har en fleranvändarversion sedan 2018 som jag inskaffade mha av info från Davor P - Tack Davor P. Köpte då en ny dator med Windows 10 pro, 8 GB installerat ram-minne, processor i5. Fick dock återkommande problem med att klientdatorn tappade kontakten med Serverdatorn och fick ta hjälp av Visma som via fjärrstyrning återställde kopplingen. Men idag skulle det kanske kunna fungera bättre, då vi nu har fått fiber installerat. Undrar hur långt avståndet är att rekommendera mellan server och klientdator; om det är okey i olika rum i en fastighet med t ex några meter mellan rummen? Eller andra tips på användningen av fleranvändarversionen som får det att fungera till det bättre?/ Helen
... Visa mer
2022-01-26
10:12
Vad betyder det? "Ett fel har uppstått i skriptet på den här sidan". Händer vid inloggning till min sida i visma administration 500. "Vill du fortsätta att köra skriptet?" Jag svarade nej och fick frågan igen och svarade nej. Är det okey? Jag har Windows 10 pro, hyfsat ny och underhållen dator, Microsoft Edge.
... Visa mer
2022-01-05
16:13
Stort tack 🙂
... Visa mer
2022-01-05
12:38
2 Gillar
Tack för utförlig info. I´ll keep in touch!
... Visa mer
2022-01-03
17:42
Hej. Hur gör ni? Använder själv Visma Administration 500, Visma Lön 300, Visma Bokslut, Visma Skatt i min redovisningsbyrå sedan många år. Är det bra att ha Smarta Byrån, som nog är webbaserat och bygger på Visma eEkonomi och som kanske hette Byråstöd tidigare? Ska eventuellt utöka till en anställd som ska jobba hemifrån med några av mina bokföringsuppdrag och behöver då nog en webbvariant för detta, typ eEkonomi/Smarta byrån, för att vi ska kunna komma in i bokföringsprogrammet båda två. Svårt att lämna tryggheten i mina gamla stationära program... Eventuellt kan man ju behålla dem och lägga till Visma Smarta Byrån... Eller byta helt och hållet till webbaserat! Scary 🙂 Har du/ni vågat?!
... Visa mer
Etiketter:
- Välj din produkt:
-
Annan produkt
2022-01-03
16:40
Tack för era svar. Kan eEkonomi vara bästa lösningen? Gör allt i min redovisningsbyrå, sedan många år, i Vismas stationära program: Administration (samt Fleranvändarversion som ej utnyttjas idag), Lön, Bokslut, Skatt. Men överväger nu en första anställd, vilken ska jobba hemifrån och endast med bokföring (för ett tiotal kunder) till att börja med. Ska jag då även köpa Visma eEkonomi? Eller kanske Visma Smarta Byrån där jag i så fall förmodligen betalar för 2 konsulter per månad (2 x 249 kr per månad)? Tänker mig att jag behåller alla övriga stationära program från Visma, men nyttjar eEkonomi/Smarta Byrån för samarbetet med den anställde och dennes kunduppdrag.
... Visa mer
2021-12-08
12:05
Är det möjligt att använda fleranvändarversion i visma administration i olika byggnader, dvs att en klientdator finns på flera kilometer avstånd från byggnaden med serverdatorn. Tänker mig att en anställd ska kunna arbeta hemifrån typ. Sker kontakten mellan server och klient i ett lokalt nätverk så går det kanske inte. Men jag undrar om det möjligen är så att kontakten mellan datorerna sker centralt hos visma? Dvs att jobb i serverdator kopplas upp mot visma centralt som sedan har kontakt med klientdator och att de båda uppdateras av varandra centralt hos visma?
Den här frågans innehåll har verifierats och uppdaterats av Visma Spcs 22-05-30
... Visa mer
2021-06-30
13:14
Håller med. Saknar att enkelt kunna överblicka vad som händer på Forumet just nu (och några dagar tillbaka). Och se om något är intressant eller om någon behöver hjälp. Är därför nästan aldrig inne på forumet numera.
... Visa mer
2021-04-23
09:07
1Gilla
Hej Tinna. Ber om ursäkt. Nu kommer alla påminnelser. Jag har inställningen - påminn mig 30 dagar innan - och den här gången hade jag varit så snabb med bokföringarna, pga stress i bokslutstider, så... ja, jag låg liksom före mina inlagda påminnelser. Tack o hej.
... Visa mer
2021-04-21
11:46
Jag har korrekt inställning på påminnelse i företagsinställningen.
... Visa mer
2021-04-19
09:23
Upplever att automatiska påminnelser för att låsa period i bokföringen har slutat att komma from 2021. Sitter med version 2020.2 Visma Administration 500.
... Visa mer
2020-02-08
20:24
1Gilla
Efter lite pyssel funkar det nu. Hur jag nu gjorde... 🙂 Men tror jag la in ny huvudbilaga för Resultatrapport och där under valde vilka konton jag ville ha med och där fanns bl a Övriga rörelseintäkter. Sen gick jag nog in under Kontoplan på kontot för Egna uttag, momsfria 3404 (där bilförmånen hade bokförts), och fick där ändra kontonummer till ett annat konto för Övriga rörelseintäkter 3900, för att det skulle placeras rätt i Årsbokslutet. Och det gjorde det. Om någon annan skulle undra... och kanske förstå den här beskrivningen.
... Visa mer
2020-02-08
18:49
I Visma Bokslut har jag valt Årsbokslut enligt BFNAR 2017:3 för en enskild firma. I kopplingstabellen väljer jag Fältkod R3 Bil- och bostadsförmån för det bokförda bilförmånsvärdet (3404). Men i Resultaträkningsmallen och i Årsbokslutet kan det dock inte utläsas. Under rubriken Rörelseintäkter kommer underrubriken Nettoomsättning och där redovisas såväl försäljningsintäkter som förmånen tillsammans. Men förmånen ska ju redovisas separat under underrubriken Övriga rörelseintäkter...
... Visa mer
2019-09-07
07:29
OK. Tack för utförliga svar. Då blir det till att kontakta leverantören och upplysa om det egna VAT-numret för att fortsättningsvis erhålla fakturor utan pålagd moms (samt därigenom fakturor till mitt företag istället för till mig som privatperson). Och fram till dess bokföra HELA beloppet (inklusive moms) som kostnad för inköp av tjänst inom EU samt beräkna in- och utgående moms på detta belopp och deklarera omvänd skattskyldighet. 🙂
... Visa mer
2019-09-05
07:44
Hej Lena. Företagsledaren som är anställd i sitt eget bolag hyr cykeln i tjänsten och betalar med företagskortet. På själva kvittot står aldrig kundens/bolagets företagsnamn eller momsregistreringsnummer utan endast företagsledarens privata namn. (Vet inte om cykeluthyrningen endast sker till privatpersoner.)
... Visa mer
2019-09-05
06:45
1Gilla
Hur bokförs momsen på uthyrning av cyklar/elcyklar som nu blivit så populärt?
LIME uppger i sitt avtal att moms ingår, men verkar ha sitt säte i Nederländerna och har ett momsregistreringsnummer som ej ser svenskt ut.
TIER är registrerat i Berlin men har en svensk filial med ett svenskt momsregistreringsnummer och lägger 25% moms på fakturan.
En OKÄND LEVERANTÖR där endast ett Receipt på engelska erhållits (från bokföringskund) med text Voi Scooter lägger på Vat 6% (beloppet betalas med kreditkort).
Uthyrningen sker i samtliga fall till privatperson, anställd och ägare i svenskt aktiebolag dvs något svenskt momsregistreringsnummer för kunden verkar ej ha uppgivits.
Kan man tänka sig att TIER med svensk filial kan bokföras med svensk avdragsgill moms?
Och de som verkar ha säte i övriga EU ska bokföras utan avdragsgill moms, dvs totala beloppet bokförs som -
Ja vad...5820 Hyrbilskostnader med kontotext tillägg Hyrbils-/hyrcykelkostnader?
... Visa mer
2019-09-04
09:40
2 Gillar
Tack för din support av min idé. Jag kör på det. Tycker logiken får gå i första hand 😉
... Visa mer
2019-09-04
09:03
Kan möjligen konteringen bli: Kredit 1930/2440/2018 89,99 Debet 6540 89,99 Dvs här rör det sig ej om omvänd skattskyldighet. MOSS faktura skickad till privatperson (som ej uppgivit sitt momsregistreringsnummer) och därigenom ej avdragsgill moms.
... Visa mer
2019-08-26
11:27
1Gilla
Hur lång tid ska nedladdning av Visma Administration 500 på ny dator ta? Inget händer under installationen när man kommit till installation .NET framework. Hade samma problem för drygt ett år sedan på en ny dator. Då var rådet att gå in i datorn och aktivera windowsfunktionen: .Net framework 3,5. Är det samma sak idag? Den rutan är helt ifylld. Vilken av de två undre ska klickas i? (HTTP aktivering/ icke HTTP aktivering). När båda klickas i går det snabbt att installera. Ska jag klicka bort dessa igen när allt är klart?
... Visa mer
2018-12-08
11:13
1Gilla
Saknar möjlighet att kunna radera budget. Skulle vilja testa olika inkomster/utgifter och se vad utfallet blir. Men för att ändra i budgeten/ skapa ny budget måste tydligen allt raderas post för post... Skulle även vilja lägga upp budget för endast en månad, men ser inte den möjligheten.
... Visa mer
2018-10-15
12:10
I det fall det är många kundfakturor som betalas av factoringbolaget på en och samma Avräkningsnota, så kommer ju kreditförsäljningskostnaden längst ned på fakturan, som en klumpsumma för alla dessa fakturor. Då kan man kanske inte använda funktionen "Bortskrivning" eftersom denna funktion används för en faktura i taget... Då kanske man i alla fall måste lägga in ett manuellt verifikat för kreditförsäljningskostnad samt dess ingående moms?
... Visa mer
2018-10-08
18:01
1Gilla
Enklaste sättet att bokföra factoringavgift/ kreditförsäljningskostnad i Administration?! Idag går jag en lång väg och bokför först hela inbetalningen på kundfakturan på en inbetalningsjournal (fast full betalning ej erhållits). Därefter skapar jag ett manuellt verifikat för själva kreditkostnaden med dess moms... Är det Bortskrivning man ska använda sig av? Och kan man då lägga in nya egna bortskrivningskoder som t ex 6060 och 2641? Då skulle man kunna gå in på Inbetalningar, klicka in fakturan, skriva in det korrekta betalbeloppet, klicka på bortskrivning och där bokföra kreditkostnaden med dess ingående moms. Är detta okey?
... Visa mer
2018-07-12
07:20
1Gilla
Någon som vet om det ingår moms på kvitton från StayLive AB? Företaget är momsregistrerat. Underlagen kommer via mail och innehåller endast text "Your StayLive AB receipt", text på vad som streamats och beloppet som dras från bankkontot.
... Visa mer
2018-06-15
06:00
1Gilla
På våra kundfakturor skrivs vårt VAT-nummer ut, men ej vårt organisationsnummer. Tycker organisationsnummer vore mer logiskt. Kan man justera detta själv?
... Visa mer
2018-06-03
13:36
Stort tack för era förklaringar. Nu förstår jag bättre. Och väljer att acceptera de långa sökvägarna 🙂
... Visa mer
2018-06-01
13:11
1Gilla
Visma Administration skapar mappen SPCS Administration under "Dokument", "SPCS" och därefter hamnar företagsmappar därunder per automatik (för tex momsfiler). Om jag väljer att skapa mappen för Administration direkt i Windows (C:) så läggs inte företagsmappar in där per automatik, dvs mappar med företagens organisationsnummer. Föredrar att inte ha mapparna under dokument då sökvägarna blir så långa. Kan jag ändra någon inställning i programmet så företagsmapparna läggs upp automatiskt i min egen skapade Administrationsmapp, precis som programmet själv gör i Dokumentmappen?
... Visa mer
2018-05-21
07:54
1Gilla
Tack för info. Det gick bra sen, efter din instruktion! (Även Visma Lön behövde .Net)
... Visa mer
2018-05-18
14:20
Hej Mita. Kan jag fortsätta med installationen? Kommer det att bli klart? När jag trycker på avbryt får jag bara frågan om jag vill avbryta installation av visma bokslut när denna installation är klar. Tror du installationen (som du säger att Windows update kör, kommer bli klar? Eller måste jag göra något mer?
... Visa mer
2018-05-18
13:25
2,5 timme nu... har sprillans ny dator och Windows 10 Pro. Varför tar installering av Microsoft.NET Framework sådan tid?
... Visa mer
2018-05-18
11:46
1Gilla
Lång tid ladda ner visma bokslut 2018? Suttit en timme nu. Krävde först nedladdning av Microsoft.NET Framework 3.5 SP1. Och det är den nedladdningen som nu körs, men verkar aldrig bli klart. Ska man avbryta installationen?
... Visa mer
2018-05-07
05:26
Tack
... Visa mer
2018-05-06
18:24
Hej Davor (eller någon annan) Jag har Administration 500 med 30 olika företag som jag bokför åt. I vårt eget företag är administrationen nu så stor (vi har mer verksamhet än redovisning) att jag tänkte lägga faktureringen på en annan person/dator. Hur gör man det bäst? Fleranvändarsystemet som du beskriver ovan verkar super, men är kanske dyrt (vi har bara Windows 10 Home på vanliga laptops). Vet ej heller vad en till användarlicens kostar? Köpa eekonomi till person 2 som sköter hela kundreskontra, vilket sen kanske kan importeras till administration? Eller köpa Visma webbfakturering, där person 2 bara gör kundfakturor, som sen kanske kan importeras till administration? Och är det så att kundfakturor ej kan exporteras/importeras mellan bokföringsprogram, endast bokföring av dem? Dvs om person 2 gör kundfakturorna så kan de ej komma in i kundreskontran hos person 1? Vilket skulle betyda att person 2 har reskontra i sin dator för de fakturor han skapat och person 1 reskontra endast för de äldre kundfakturorna? Hälsningar, Helen
... Visa mer
2018-04-10
08:41
Tack! Så svarade även skatteverket. Äger man en näringsfastighet så blir man automatiskt näringsidkare och ska deklarera NE. I detta fall båda makarna. Men som sagt med gemensam bokföring, resultat och balans, varav en av makarna är redovisningsansvarig. Skatteverket säger att resultatfördelningen mellan makarna ska vara Rimlig, med avseende på arbetsinsats samt satsat kapital.
... Visa mer
2018-04-01
19:05
1Gilla
Finns det något hinder för att EN av makarna driver en rörelse själv, med inventarier som makarna köpt gemensamt? I detta fall en hyresfastighet, i en nystartad firma. Den ena av makarna driver hela rörelsen själv. Den andra av makarna har inkomst av anställning från annat håll. Kan man lägga in hela anläggningsvärdet i rörelsen, även om den som driver rörelsen egentligen bara är ägare till 50 %?
... Visa mer
2018-03-24
18:04
1Gilla
När jag säkerhetskopierar i Visma Bokslut så lagras filerna med namn "Visma Bokslut, datum, PBU". Hur ska jag då veta vilket företag jag ska hämta tillbaka därifrån, om jag skulle vilja återskapa ett företag från säkerhetskopian?
... Visa mer
Etiketter:
- Välj din produkt:
-
Bokslut
2018-02-23
08:06
1Gilla
Kontonummer kommer ej i ordningsföljd i utskrift av balansräkning enligt K2, under Kortfristiga skulder. Problemet fanns inte före denna version Administration 2017.12. Ex: Kortfristiga skulder: 2861 2862 2863 2650 2844 2846 2853 Inte så snyggt med 2650 "Redovisningskonto för moms" mitt bland övriga skulder...
... Visa mer
2018-02-11
15:37
1Gilla
Konto 4531 (Inköp av tjänst från land utanför EU), 4535 (Inköp av tjänst inom EU), 4600 (Legoarbeten och underentreprenörer) hamnar under 3.6 (Handelsvaror) alternativt 3.5 (Råvaror och förnödenheter) i Inkomstdeklaration 2. Skatteverket uppger angående koppling mellan Ink 2 och BAS-kontoplan att konton 40xx-47xx ska anges under 3.5 (Råvaror och förnödenheter) alternativt 3.6 Handelsvaror. Nån bokföringsnörd som kan förklara logiken? Tycker personligen det passar bättre under 3.7 (Övriga externa kostnader).
... Visa mer
Etiketter:
- Välj din produkt:
-
Skatt
2018-01-18
15:45
1Gilla
Hade varit bra att kunna se "Kundkategori" under Försäljning - Kunder. Typ att kunna klicka i, under Företagsinställningar - Försäljning - Dokumentinställningar: "Visa kolumn för kundkategori". Vi har väldigt många kunder och behöver uppdatera kundkategori med jämna mellanrum. Då hade det varit fint att kunna göra det genom att se alla kunder på en gång och dessas respektive kundkategorier. Och direkt därifrån, kunna klicka sig in på kunden för att ändra kundkategori.
... Visa mer
2018-01-13
19:58
2 Gillar
Det går bra! Det blir ju också en enklare överblick, än om man har en massa olika konton.
... Visa mer
2018-01-09
18:54
1Gilla
Har bytt från Visma Skatt Proffs till Visma Skatt. Jag ser skattfilerna inne i nya programmet, efter "säkerhetskopiering" "Återställning", men de går ej att öppna. Får till svar "Filen är skapad av Visma Skatt Proffs" och kan ej laddas in i Visma Skatt. Ps. Har ej kvar mitt gamla Visma Skatt Proffs, efter återställning av dator.
... Visa mer
Etiketter:
- Välj din produkt:
-
Skatt
2018-01-05
18:28
Ok tack. Fakturajournaler från Visma Fakturering kan passa mig, som underlag.
... Visa mer
2018-01-05
18:06
1Gilla
Hej Kwega. Konto 1630 ska ju spegla vad ni har på skattekontot. Kolla med kontoutdrag från skatteverket vilken summa det var 2017-12-31. Konto 2650 är ju er momsskuld till skatteverket. Där ska ni se november och december månads momsskuld 2017-12-31. Och den bör ligga kvar på kontot under årsskiftet så man ser vad man har i momsskuld. Så förslagsvis skulle jag skapa ändringsverifikation, på år 2017, för den "nollning " du gjorde på 2650 förra året. Hälsningar, Helen
... Visa mer
2017-12-02
09:28
1Gilla
Bokföring görs i SPCSBas96. Måste man fortsätta med detta resten av året? Och byta till ny kontoplan först inför nya räkenskapsåret? Eller kan man redan nu byta kontoplan? Och hur gör man det i så fall under pågående räkenskapsår?
... Visa mer
2017-11-29
06:42
1Gilla
Ja, momsen på den första förhöjda hyran får dras av direkt!
... Visa mer
2017-09-08
16:54
1Gilla
Nytt utseende på resultatrapporterna?! Nettoomsättning heter nu Klass 30. Nya delrubriker; S:a Fakturerade kostnader, S:a Intäktskorrigeringar, S:a erhållna bidrag etc... Rörelsens kostnader heter nu Direkta kostnader. När och varför denna förändring? Hos alla eller bara på min dator? En nackdel är att det ej går att jämföra resultatrapporten med Momsrapporten för månaden. Omsättningsrutan i momsrapporten stämde tidigare med S:a Nettoomsättning. Nu måste man själv, i mitt fall, räkna ihop 2 delposter S.a Klass 30 samt S:a Fakturerade kostnader.
... Visa mer
2017-08-18
13:14
1Gilla
Kan man importera kundfakturor till Visma Administration, utan att gå via "Visma Advisor, Visma Byråstöd, Visma Eekonomi etc? Jag bokför åt andra och trivs med Vismas stationära program på datorn (Administration, Skatt, Bokslut etc), men har sämre erfarenhet av Vismas molnbaserade program och ska avsluta dessa. Finns det någon möjlighet att ändå importera kundfakturor från kund? Via filöverföring på något annat vis. Vet ej hur Visma Fakturering fungerar. Har bara erfarenhet från samarbete i Eekonomi.
... Visa mer
2017-05-10
06:05
Ok. Tack ska ni ha!
... Visa mer
2017-04-27
08:38
1Gilla
Vad händer nu? Har skickat SRU-fil första gången för Byråanstånd. Men på kvittensen syns inte vilka jag ansökt för. Hur vet jag att skatteverket fått min avsedda information? Hur meddelas jag om ansökt tidsplan? Mailar de svar till medielämnaren? Och hoppas jag gjort rätt. Från en deklararant la jag in alla kunder som jag skulle ansöka för, på en och samma blankett. Hittade inget annat sätt att lämna in alla på en gång. Så nu finns denna blankett för anståndsansökan bara på en av mina kunder...
... Visa mer
Etiketter:
- Välj din produkt:
-
Skatt
2017-04-10
12:56
2 Gillar
Var hittar man avskrivningsbilagor? Visma Skatt Proffs och Visma Administration 500.
... Visa mer
Etiketter:
- Välj din produkt:
-
Skatt
2017-03-23
14:19
2 Gillar
Nu vet jag! (tror jag) Visste inte att möjligheten fanns. Man kan tydligen inne i programmet, på utbetalningar, välja manuell betalning, och då kan man välja utbetalningskonto där. T ex ett skuldkonto till en delägare. Tack för er hjälp, Carina o Lena som ledde mig fram hit!
... Visa mer
2017-03-23
13:55
Nu återstår frågan; vad gör jag med leverantörsfakturan i Reskontran (Visma Administration)? Kan den läggas upp där och hur gör jag betalningen där? (om man inte gör manuell verifikation på allt som jag tror Carina förslår)
... Visa mer
2017-03-21
13:41
Hej Lena. Kan jag lägga upp leverantören som vanligt bland andra leverantörer och på den leverantören registrera att betalning alltid sker mot ett visst skuldkonto. Så kommer sen alltid dennes betalning att bokas mot kreditering av skuldkontot (skuld till anställd). Och när jag godkänner utbetalningsjournal så kommer den med bland alla andra, fast med en annan kontering? Och sen när företaget gör en utbetalning till den anställde, så gör jag en manuell verifikation där skulden till den anställde debiteras och företagskontot krediteras?
... Visa mer
2017-03-20
19:25
1Gilla
En leverantör skickar varor mot postförskott. En anställd betalar för att hämta ut paketet och en skuld uppstår till honom. Senare betalar bolaget till den anställde från företagskontot. Hur bokförs detta? Om lev fakturan registreras bland övriga levfakturor i leverantörsreskontra, hur registreras då utbetalning på den fakturan? Kan man välja ett annat konto för leverantörsutbetalningar än det vanliga 1930? Hur gör man det? T ex att betalning sker mot skuldkontot till den anställde? Eller är det bättre att göra allt som manuell verifikation? (2440, 2641, 4xxx/ 2440, 1930)
... Visa mer
2017-03-07
21:36
1Gilla
Har importerat ett bokföringsår till Visma från Fortnox. Kan jag bortse från Leverantörreskontra detta år? Leverantörsfakturorna kommer ju inte med automatik in i Visma. Bokföringen har skett av annan och är förmodligen korrekt och de har skapat en lista med Leverantörsskulder vid årets slut. Dessas inbetalningar på nya året får jag väl bokföra manuellt mot 2440 (leverantörsskulder)? Detta importerade bokföringsår har ersatt bokföring som gjorts i Visma första halvåret. (Man bytte bokföringsfirma detta år och gick sen tillbaka till Visma). Bokföringsåret i Visma fick raderas för att utföra importen. Efter raderingen finns dock leverantörsfakturor kvar i reskontran, såväl betalda som obetalda. Kan jag nu registrera betalningar på dessa leverantörsfakturor, utan att de bokförs? I syfte att få bort de obetalda leverantörsfakturorna ur reskontran. Räcker det att jag kryssar i "Manuell registrering av bokföringsorder", registrerar betalningar, godkänner och skriver ut journaler? Blir de ej bokförda då? (De är ju redan bokförda i Fortnox). Tacksam för svar!
... Visa mer
2017-03-07
20:43
1Gilla
Kundfakturor är skapade i Visma. Bokföring har skett i Fortnox, som nu importerats till Visma. I Visma ligger kundfakturorna som obetalda sen ett år tillbaka. Kan man registrera betalningar på dessa, utan att detta bokförs? Räcker det att skapa t ex en inbetalningsbunt per månad och se till att ej journalföra detta!? För att reskontra ska stämma. (Kundinbetalningarna är ju redan bokförda.)
... Visa mer
2017-01-24
09:27
2 Gillar
Vill att programmet föreslår senaste betaldatum vid inbetalningar. Eller att den funktionen läggs in som valbar funktion under företagsinställningar. Som det är idag, när man går in på "Betalning" "Inbetalning" "Ny", kommer per automatik gårdagens datum upp. Då man lägger upp inbetalningar för t ex 1 vecka i taget, måste man idag stega sig tillbaka i datumet för varje ny inbetalning. Verkar onödigt. Dessutom, om senaste inbetalningsdatum kommer upp per automatik, så får man en bättre koll på historiken, när man går in i början för att lägga in veckans inbetalningar.
... Visa mer
2016-12-02
20:06
3 Gillar
Har du inte F-skattsedel? Med F-skattsedel så betalar arrangören endast din timpenning. Då ingår dina sociala avgifter i timpenningen, kan man säga och vid din inkomstdeklaration tar du upp dessa och betalar den skatten. Har du inte F-skattsedel (det är lätt att beställa sådan), så måste arrangören, för detta tillfälle anses som din arbetsgivare. Han/hon ska då lämna arbetsgivardeklaration till Skatteverket och betala arbetsgivaravgift och ev avdragen skatt. Arbetsgivaravgiften är 31,42% av lönen. Det är nog den siffra som kunden är ute efter. Han/hon vill nog att du lägger på/ plussar på en tredjedel på ditt arvode. Vet inte om detta är gängse i din branch... Men nu har du lite info i alla fall.
... Visa mer
2016-12-01
19:50
Det mest funktionella Kundlistan/ Kundregistret idag - och som jag även sett andra företag använda - är: "Adress- och telefonlista Kunder" Där får man ut alla kunder, kundnummer, fakturaadress, leveransadress, personnummer. Det sista viktigt för oss med Rot-/Rutkunder Dock ingenting om vad kunden köpt för typ av tjänst! Hade varit fint om man kunde se t ex vilken typ av artikelgrupp kunden köpt! Eller ännu bättre artikelbenämning/-ar! Då hade vi lättare känt igen kunderna i registret. (Alternativet "Kundregister" blir ju alldeles för omfattande med ca en sida per kund...) Vi har ca 300 kunder.
... Visa mer
2016-12-01
19:34
Tack. Det var intressant. Men tror inte det fungerar i mitt Administration 500.
... Visa mer
2016-11-30
19:23
1Gilla
Vi har stort antal kunder. Flertalet med Rut/Rot avdrag. Vill kunna överblicka dessa med en Kundlista, där vi ser vilka de är, var arbetet har utförts, vart fakturan gått och vad för arbete vi gjort. Hur skapas en Kundlista bestående av: Kundnr Fakturaadress Leveransadress Organisationsnr Artikelbenämning
... Visa mer
2016-11-29
09:00
Hej Mia. Nej, jag vill inte bokföra i eEkonomi. Jag bokför åt flera bokföringskunder i Administration 500. Har även eEkonomi för de, av mina bokföringskunder som önskar det. Jag föredrar Administration för bokföringen av vår egen firma. Och undrar vilken flexibilitet jag kan skaffa i detta system, vad gäller fakturering? Som ett komplement till den fakturering jag gör från Visma Administration idag. I syfte att få en till person att kunna sköta faktureringen. Fakturering via mobil? Fakturering från en annan dator?
... Visa mer
2016-11-27
17:25
1Gilla
Kan man fakturera ifrån mobilen när man har Visma Administration 500? Vill få in en extra person i faktureringsarbetet. Tänker att den personen ska kunna fakturera från mobil alternativt från en egen dator. Behövs en till licens för detta? Vilket system är att föredra/ finns tillgängligt?
... Visa mer
2016-11-27
16:53
3 Gillar
Jag ser inga problem med att du makulerar de felaktiga verifikationerna. Och skapar nya korrekta. De verkar ju också ligga i innevarande månad; november. Så det bör ju inte påverka några momsdeklarationer. (Om jag förstod dig rätt och ver 118 ligger i november). Och inget är låst. Så då är ju bara att makulera på! Så allt blir rätt och riktigt.
... Visa mer
2016-11-04
13:06
Tack Linnea! Det var vad jag efterfrågade! Det går alltså, att i Visma Administration, gå in på Betalningar - Husarbete - Flik 2 - och där söka på fakturanumret och sen själv fylla i Beslutad skattereduktion = 0 kr. Därefter "Färdigställ beslut". Då stämmer det i Reskontran! Sen finns det en funktion under Betalningar - Betalningspåminnelser, där påminnelse kan skickas till kund med text om ej godkänt rut-avdrag! Det du, Tina!! God Helg på er
... Visa mer