Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Ange export MED svensk moms

Hej,
Jag har en del kunder i utlandet, t.ex. i Danmark, där kunden inte är momspliktig. Då skall jag sälja till kunden med svensk moms. Problemet är att jag inte kan välja att få en faktura till kunden med utländska betalningsuppgifter som IBAN och SWIFT.
Om jag väljer Export så får jag med dessa uppgifter men inte svensk moms. Väljer jag Export EU får jag också med uppgifterna men även här utan svensk moms. Dessutom kommer i detta fallet försäljningen med på den periodiska sammanställningen för EU-försäljning, vilket blir fel.

Hur skall jag göra för att kunna välja en exportkund som skall debiteras svensk moms, där IBAN och SWIFT uppgifterna kommer med på fakturan? Det skulle behövas även detta alternativ utan att man skall behöva ändra fakturamallar eller liknande mellan olika utskrifter.

Någon i tråden som har ett bra förslag på hur jag löser detta, eller är det något som kommer att läggas in i loggen för kommande uppdatering av programmet?

3 SVAR 3
MEECHO
MEDLEM

Om du ändrar språk till t ex engelska under "Kunduppgifter" kommer nog dina IBAN/SWIFT-uppgifter med vid utskriften. Välj också prislista inkl moms och kryssa sen också i "inklusive moms" på "Orderfliken". På det sättet får du med den svenska momsen på fakturan, men undviker att det blir både "Export" och "EU Periodisk sammanställning".

Håller med om att det borde finnas en ruta "EU utan VAT" som man kryssar i och slipper göra enligt mitt exempel...
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack MEECHO. Jag provar detta.
Davor P1
CHAMPION

Ett annat alternativ är att lägga upp denna information som snabbtexter på en textrad. Detta ger ingen automatik, men du får ändå med dig svensk moms och utländska betalningsuppgifter.

Den andra varianten är att ALLTID få med sig dessa uppgifter genom att lägga till detta i utskriftsmallen.