Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Arkivera gamla år

Vi har använt Visma i många år och företaget har växt. När man nu ska tex göra en sökning i utbetalningar så söker Visman igenom alla år och sökningen blir väldigt trög. Kan man arkivera de år som man inte behöver jobba i?

5 SVAR 5
Ulf Jonsson
UTFORSKARE

Hej! Det går inte att arkivera men man kan använda sig av:
Arkiv
Registervård/Rensning
Där väljer man vilka dokument man vill rensa
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ok, men jag vill inte ta bort något, bara inte behöva söka igenom allt varje gång. Det skulle underlätta när man har stora företag och många år.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ett förslag kan vara att lägga upp ett arkivföretag med ALLT kvar, sedan rensa enligt Ulfs förslag. Då kan man trots allt komma åt det gamla om man söker något specifikt men har fördelen av kortare svarstider i det dagliga arbetet. 
Fd medlem
Inte tillämpbar


Om man gör på detta sätt.
1) skapar ett nytt arkivbolag med alla transaktioner tom idag
2) rensar allt äldre än 2 år i "live" bolaget
hur gör jag då om jag om ett par år till vill rensa mer? Måste jag då skapa ett nytt arikvbolag, eller kan man på något sätt kopiera över senaste åren till det gamla arkivbolaget
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej Mathias,

Jag tänker mig att du gör ett nytt arkivbolag och du kommer få flera arkivbolag. Du kan inte slå ihop två arkivbolag men för att få koll på vilken säkerhetskopia som innehåller vilka år kan du under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar göra ett tillägg efter firmanamnet t.ex Övningsbolaget 2011 - 2012. 

Önskar dig en fin dag!
/Kristina