Billeasing ska vara kostnadsneutralt. Går det att använda restidsersättning som avräkning och hur göra jag i så fall? Ingenting på lön och avräkning med belopp och soc kostnader i en "egen" bokföring. Eller....?
Att bara använda restidsersättningen som avräkning på billeasingen utan att ta upp den i bokföringen. Hur attan ska jag uttrycka mig? Kanske bättre att du förklarar för mig hur jag ska göra när billeasingens kostnad är 12.000,- för en månad inkl leasingkostnad och andra ev kostnader på bilen. Kostnaderna på bilen är naturligtvis bokförd på företaget men så kommer då det där med den kostnadsneutrala avräkningen. 12.000 i månaden ska den anställda alltså stå för själv. Jag tar av hans ev övertid, säg 2 timmar. Inga problem. Och nu när jag sitter här och skriver om saken upptäcker jag att det är väl inga problem med restidsersättningen heller. Det gäller bara att hålla ordning på siffrorna så den anställda vet hur mycket +- det är på bilkontot. Har han 5 tim restid tar jag upp det på lön men drar av det lika fort och för över det till hans bilkonto som då ökar med den uppkomna summan. Det kan med andra ord bli en väldigt stor summa + på bilkontot så småningom om han samlar restiden där i stället för att ta ut det i pengar. Förstår du nu hur jag menar? Först var jag inne på att inte överhuvudtaget ta upp beloppet på lön/i bokföring och egentligen spelar det väl heller ingen roll? Bilavräkningen lever liksom sitt eget liv men vad händer om personen i fråga slutar och har en herrans massa + på bilkontot?
Ok. Men inte är det fel att samla lite på bilkontot med tanke på kostnader som kommer typ vinterdäck, service, skatt, försäkringar och hej och hå. Det kan väl inte vara helt fel i alla fall?
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.