Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Avstämning stämmer inte - hur kan det lösas - Förening

Hej 

Gjorde en avstämning via Bokföring-Avstämningar som jag såg i ett inlägg att det bör göras.
Får då för 2018 att 1510  har en differens på -2200 kr och att IB är fel.

Kollar samma sak för 2017 och då anges det att 7 fakturor á 100 kr saknas samt att IB är -5300.
Fakturorna är journalförda så de har fått ett bokföringsnummer.

Förstår inte vad som skett och hur jag ska komma tillrätta med detta nu när 2017 är låst.

Ser också att kassa 1910 och företagskontot 1930 har ett IB men avstämningen rapporterar 0. Klicka på "kort" och då står det att "Avstämningsbeloppet är mindre än i bokföringen" på båda två.
Hur kan det vara så när resultatrapport och balansrapport är korrekta?

Hoppas på hjälp med att försöka få klarhet i hur programet funkar för det känns som jag missat något men är för oerfaren för att förstå vad det är.

 

Den här innehållet har verifierats och uppdaterats av Visma Spcs 22-06-27

4 SVAR 4
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!
Om du har tagit bort/makulerat obetalda fakturor etc så bör du köra registervård på föreningen.

Om bokföringen är låst för 201x-2017, vilken den bör vara, så kan du sedan prova med att manuellt justera IB för respektive år så att det stämmer med verkligheten. Tänk på att IB (kontoklass 1-2) alltid skall balansera dvs vara 0,00 på sista raden.

//rg
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja det med IB och att balansen ska stämma har jag koll på så det är också därför det är konstigt att det diffar 2200 när jag kör avstämningen. Om jag nu justerar IB på kundfodringar med +2200 så måste ju något justeras på kontoklass 2 och där finns bara Eget Kapital eller Årets resultat.
Kanske är bättre att acceptera avstämningsdiffen just nu och se om det går att ordna senare.

Registervård har jag precis kört med har som sagt fortfarande kvar diffen.

Tack för supporten!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Justera Årets resultat på IB så att det balanserar. Skriv en not i verksamhetsberättelsen eller gör en minnesnotering.

//rg
Linnea Norden
ANSTÄLLD

Hej JorgenM!

Om du går in och kollar på de verifikationer som de fakturor som kontrollen säger inte är bokförda på, är dessa fakturor med på dessa verifikationer eller har ni korrigerat bokföringen så att det inte stämmer längre. För det verkar precis som att dessa fakturor inte finns med i bokföringen längre. 

När det gäller IB som inte stämmer så är det nog något mer konto än bara 1510  som inte stämmer. Alternativt har du en diff längst ner på IB och då blir rätt när du ändra det. 

//Linnea