Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Avvikande leveransdatum på faktura

Vi vill kunna förbereda för utleverans dagen innan verklig leverans, genom att leveransmarkera order och skriva ut följesedel. Om vi gör detta, så kommer det på fakturan att se ut som följer (skulle vilja bifoga en fil)

Leveransdag på order: 2016-04-21
Ordern levmarkeras 2016-04-20
Faktura skapas 2016-04-21

Leveransdatum på fakturan: 2016-04-20
På varje fakturarad står ett avvikande leveransdatum längst ut till vänster: 2016-04-21

Varför blir det så här? Kan man slippa detta på något vis?

4 SVAR 4
Scrapkuben
MEDLEM

Du kan ju ändra datumet på Ordern leveransmarkeras till den 21/4 också. Troligen har ni inställt i systemet att den ska välja dagens datum per automatik och därför blir det så som förslag. Detta kan ni givetvis ändra manuellt innan ni skapar faktura av ordern.

Datumet på fakturan hämtar datumet ordern leveransmarkeras, därför får ni detta fenomen.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Avvikande leveransdatum skrivs ut om du har ett annat datum i Levdat på artikelraderna på fakturan, än vad du har i Leveransdatum uppe i huvudet på fakturan. Tar du bort datumet på artikelraden eller sätter samma datum som du har i leveransdatum i huvudet på fakturan så kommer det inte att skrivas ut.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Johanna,

Ordern levmarkeras den 20/4, men levdatum på ordern är satt till 21/4. Så jag förstår inte riktigt ditt svar.

Hej Petra,

Så jag ska på varje faktura gå in och klicka bort levdatum på raderna? Men vi gör det i förväg för att spara tid, då ska jag väl inte behöva klicka bort detta manuellt? Tänk om vi har 50 fakturor?

Jag förstår inte hur Visma tänker när den sätter olika datum på fakturahuvudet och fakturaraderna. Det måste ju vara leveransdatum satt på ordern som styr, eller hur?

Jag tror snarare att problemet är att Visma lagrar det datum leveransmarkeringen görs, i detta fall den 20/4, istället för det datum vi satt som leveransdatum, 21/4. Kan det ha med lagerbokföringsdatum att göra? Det bör ju rimligtvis automatiskt ändras till samma som levdatum. Det gör det om leveransdatum är samma datum som man gör leveransmarkeringen.

Scrapkuben
MEDLEM



Du behöver ha samma datum på båda dessa ställen, för att du ska uppnå samma resultat som du önskar. Avviker datum i orderhuvudet mot Lagerbokf.datum så får du avvikande leveransdatum på fakturan. Men om du ändrar så du får samma datum på båda ställena innan du fakturerar ordern, bör det fungera.