Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Liselott Oldin
UTFORSKARE

Betalning till leverantör som saknar bg- eller pg-nummer

Vi har en ny leverantör som har enskild firma och inte har bg- eller pg-nummer, utan endast ett kontonummer i Handelsbanken. Går detta att lägga upp i leverantörsregistret, så att betalningar till denna leverantör kan gå med som vanligt när jag skickar betalningar?

5 SVAR 5
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @Liselott Oldin 

 

Det går bra. Du anger leverantörens bankkontonummer inne på leverantören i rutan Bankgiro. När du skapar din bankfil ser det ut så här:

 

 

/Tinna

Liselott Oldin
UTFORSKARE

Hej!

Det fungerar inte som beskrivet ovan, se bildklipp;

Skärmbild 2023-11-23 102440.jpg

Åtgärd?

Hej @Liselott Oldin 

 

Det där ska bara fungera! 

Kan det vara så att du hade skapat leverantörsfakturan innan du la in leverantörens bankgironummer i leverantörsregistret? I så fall krävs det att du även kompletterar inne på leverantörsfakturan - fliken Betalningar - i rutan för Bankgiro.

 

Jag har testat allt ännu en gång och så här blir det hos mig: 

Fyller jag i fältet bankgironummer med ett bankkontonummer som är komplett inklusive clearingnummer och kontrollsiffra så blir utfallet bankkonto när jag skapar betalfilen. 

 

Fyller jag istället i ett bankkontonummer som är ofullständigt, det vill säga utan clearingnummer och kontrollsiffra, så blir utfallet bankgiro när jag skapar betalfilen. 

 

Du får dubbelkolla den enskilda firmans kontonummer för att säkerställa att det är fullständigt och om det är så att numret stämmer och du har skapat fakturan efter att du registrerat bankkontonumret i leverantörsregistret så behöver du ringa supporten så får vi kika på det. 

 

Uppdatera mig gärna när du löst det - är sjukt nyfiken på vad vi missar 🙂

 

/Tinna

 

 

Liselott Oldin
UTFORSKARE

Hej Tinna!

Japp, det var så att fakturan skapades innan jag la in bankkontonumret!

Tack för snabb återkoppling!

Skönt att höra! Tack för återkopplingen

/Tinna