Hej;
Jag importerar fakturaunderlag till privata kunder, inklusive moms, från Visma tid /xml fil till Visma Admin 1000. Jag måste då bocka för ”inklusive moms” en och en, på varenda faktura, det är över 1000 faktura vid varje tillfälle, mycket tid krävande och jobbigt. Finns det ett smidigare lösning?
Önskar att det fanns en massuppdatering funktion.
Hej @NashNet
Kan du inte läsa in XML filen i Excel och där separera momsen från totalen?
Jag arbetar in te med Visma Tid så jag vet inte hur den hanterar det hela.
Annars bör det väl gå att få underlaget ex moms direkt på något sätt.
Ring till Vismas Support så bör de nog kunna ge dig ett bättre svar än vad jag gissar mig till...
//Davor P
Hej, tyvärr i xml importen finns inte kommando för inkl eller exklusive moms.
Hade pratat med Visma om problemet och även skickat förslag för förbättring av programmet för ett år sen men inget har hänt.
Min tanke var att man läser in XML filen i Excel eller en XML editor av något slag och den vägen delar på siffrorna så att du får materialet ex moms direkt vid importen till Administration från Tid.
Dock kan det vara så att programmen gör en extra säkerhetskontroll av något slag som gör att det inte går att redigera filen och därefter importera den.....
Jag hoppas att du får en lösning på ditt probem.
//Davor P
Priset blir rätt med inklusive moms det är men bocken som saknas.
tack för hjälpen ändå 🙂
Det du kan prova med är att via Excel och Power Querry göra liten handpåläggning så att du får siffrorna separerade med momsen för sig.
När du fått rätt på siffrorna sparar du om filen som XML och importerar till Administration. Det kan krävas lite jobb att få det till att fungera. men det arbetet görs ju normalt en gång och sen är det "bara" att läsa in "originalfilen" till Excel och sen spara en bearbetad fil för inläsning.
Det jag är osäker på är om det finns några extra kontrollfunktioner mellan programmen för att säkerställa att filerna inte manipulerats. Jag vet att filer som skall läsas in till bankgirot har en del extra kontroller för att säkerställa att filen är korrekt och inte "skadad".
Om du skall läsa in filer ofta kan det definitivt vara mödan värt att lägga ner lite tid på ett skapa ett makro för behandling av materialet.
//Davor P
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.