Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Boka Ingående lagervärde vid köp av företag

Företaget köper gård med en del lager. Man har övertagit tex ett lager av växtskydd och det inventerade värdet var ca 200 000 kr. Köparen har inte blivit debiterad för detta lager och några till. Hur ska jag boka detta? Om köparen köpt lagerna billigt för att det missats, så blir det konstigt i min värld när man förbrukar växtskydd för 0 kr.
Rent spontant vill jag boka:
200 000 kr Kredit 2990
200 000 kr Debet 4xxx
Inventera lagret i Visma 1000, den siste, så att jag får gjort ett månadsslut. Låt säga att jag har hälften kvar så bokas:
100 000 kr Debet 14xx
100 000 kr Kredit 4xxx
Sedan får man ju komma på vad man ska byta ut 2990 mot. Om det finns kostnader som är högre i någon annan del av köpet. Jag sitter på de exakta lagervärdena som fanns vid försäljningen men alla finns inte avräknat ändå..
Är det helt tokigt att göra som jag tänkt?

2 SVAR 2
Fd medlem
Inte tillämpbar

Till vem har du skulden du vill boka upp på 2990? Den skulden finns ju inte och hur menar du att den ska skapas (komma på vad man ska byta ut 2990 mot)?
Jag har svårt att tänka mig att det är ok att skapa en inköpskostnad när det i realiteten inte finns någon - åtminstone ur fiskal synpunkt.


Mikael Pettersson
Moa Lundberg
CONTENT PRODUCER

Hej Kitty!

Jag har sökt men hittar inte särskilt mycket information om just detta. Hittar den här sidan som beskriver hur man bokför köp av lager.

Kanske har någon annan på forumet bra input och kan komma till undsättning? 🙂

Annars rekommenderar jag att du kontaktar en redovisningskonsult, då dessa ärenden kan vara ganska komplexa.

Ha det fint!

Moa