Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Boka ingående balans

När jag har tagit över bokföringen är det ing balans som jag ska bokföra som verifikation?

21 SVAR 21
Fd medlem
Inte tillämpbar

Då du tagit över bokföring från annan ska du inte registrera Ing balans som verifikation.
Svaret är alltså Nej på din fråga
Mikael Pettersson
Fd medlem
Inte tillämpbar

Den utgående balansen - balansräkningens siffror sista dagen på räkenskapsåret - skall föras över som ingående balans på samma konton med samma siffror på första dagen det nya räkenskapsåret. Ingående balans läggs upp separat på eget ställe och läggs inte upp som ett verifikat. När jag skriver det här, ser jag inte vilken programvara du arbetar med så jag kan inte guida dig vidare, tyvärr.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Admin 500
Fd medlem
Inte tillämpbar

Beskriv gärna ?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Vem av oss vill du ska beskriva?

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det spelar ingen roll bara jag får reda på hur?
Tack på förhand
sivlai
MEDLEM

Om du får en sie-fil brukar man kunna få även ingående balanser på den.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Den som gjort din bokföring tidigare ska lämna över den löpande bokföringen till dig (skyldighet)
Det kan gå till på flera sätt
1/ En säkerhetskopia (vid vismaprogram hos både dig och den tidigare bokföraren )
Säkraste ooch bästa sättet,
2/ sie. Filer, en fil för varje räkenskapsår du tidigare gått hjälp med med början det första året ( för din egen kontroll över din egen bokföring)
3/ på papper utskriven grundbok, huvudbok, balans och resultaträkning för varje räkenskapsår du tidigare fått hjälp med , även nuvarande år

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Vid Admin 500,
Begär att få en säkerhetskopia, gå sedan in på nuvarande är och fortsätt bokföra efter din företraädare.
Du jobbar nu vidare i samma räkenskapsår som din företrädare och behöver inte göra om räkenskapsåret från början

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Den som tidigare hjälpt dig, måste kunna prestera en avstämd bokföring per ett visst datum som måste vara per den sista en specifik månad och förhoppningsvis har ni gjort brytdatumet per den sista på föregående räkenskapsår. Då bör vederbörande också kunna lämna ett fullständigt bokslut, vilket betyder att i bokföringen är skatt och resultat också bokat och klart.

Är det så, att du får uppgifterna på papper och inte på en SIE-fil, går du in under menyn Bokföring. Längst till vänster högst upp hittar du då "Ingående balans". Där ska du gå in. Du matar in siffrorna enbart för balansräkningen för det är enbart balansräkningssiffrorna som följer med från ett år till ett annat. Resultatsiffrorna börjar alltid om på noll första dagen på räkenskapsåren.

//L

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack
Är det raden ingående balans siffror som ska skrivas in?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det som är utgående balans sista dagen ett år, blir ingående balans första dagen på den nya året.

//L

Måste fråga har du sie-4 fil från fg År. 
Har du en avstämd balansräkning och bokslutsbilagor?
Finns det konflikt med tidigare bokförare?
Tomas Tobiasson
Fd medlem
Inte tillämpbar

Han kan inte göra filer så jag har rapporten på papper.

Lite konstigt att han inte kan göra en sie-4 fil. Men om du har en balansrapport så använder vi den.

Förstod att du använder Visma Administration.

Du startar med att klicka på bokföring.
Längst upp till vänster så finns det en vågskål med texten "ingående balans" klicka på den.
Du kommer nu att se alla kontonummer i en lista. Här fyller du in alla värden som du hade för föregående år. Viktigt att se till att summan längst ned på sidan är 0. Är den det så är det helt ok.
Saknas något konto nummer så får du lägga upp detta. Se också till att benämningarna är dem samma som på den balansräkning du fått. Annars justera dessa i kontoplanen.

Du får gärna återkomma om du inte hänger med så försöker jag hjälpa dig.

Tomas Tobiasson
Angamato Ekonomikonsult AB

Det är för mig inte så underligt att få ta över bokföring från papper. Jag fick ta över bokföring som hade skett i Excel. Helt olagligt och allt det där, men så var det i alla fall. Jag har sett så mycket nu att jag inte förvånas längre.

Ja jag vet att alla inte använder sig av programvara. Men det är inte olagligt egentligen. Man kan faktiskt fortfarande sköta sin redovisning i en gammal bokföringsbok även om det är opraktiskt.

Tack
Har även fått en resultat rapport och bokföringsorder. Vad gör jag med dem?

Har även fått en resultat rapport och bokföringsorder. Vad gör jag med dem?

Om du tagit över bokföringen vid bokslutsdagen behöver du inte registrera någon resultatrapport. Annars bokför du den som en egen verifikation. Överskatt kan man redovisa på obskonto så länge. Bokföringsorder kan du avvakta med så länge. Troligen är det balansposter som skall "vändas" tillbaka efter bokslutsdagen.
Tomas Tobiasson
Angamato Ekonomikonsult AB