Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra bort leverantörfaktura

Vi har haft en faktura på en större inventarie som bokats mot 1220 när inköpet gjordes. Vi har sedan haft en avbetalning månadsvis på den fakturan på 25 000kr. När det återstod 50 000kr på avbetalningen så sa leverantören att vi inte behövde betala mer, att vår skuld var klar. Kvar är då en levfaktura på 50 000kr som inte längre behöver betalas. Hur bokför jag det. Att göra en kreditfaktura och minska konto 1220 känns fel då maskinen inte minskat i värde i och med detta. Tacksam för hjälp. 

1 SVAR 1
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej Kalle,

 

Tänker att du behöver slutbetala din leverantörsfaktura så saldot på den blir noll och så att den därmed försvinner ur din leverantörsreskontra. I och med att du inte har använt ett inköpskonto vilket är vanligast att man gör på en leverantörsfaktura så rekommenderar jag att du gör såhär: 

 

Hör med din redovisningskonsult vilket konto du ska lägga de sista 50 000 kronorna som finns kvar på fakturan. Sedan kan du gå till Inköp - Leverantörsfakturor - Gå in på aktuell fakturaBetalningar - Ändra betalstatus och slutbetala fakturan. Då kommer programmet att boka 2440 mot det konto du väljer och värdet på ditt inventarie kommer inte att minska. 

 

Tinna