Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra inbetalningsjournal med makuleringar

Jag ska bokföra en inbetalningsjournal som innehåller makuleringar, jag har fått olika bud om vad som gäller när jag ska bokföra dessa under verifikationen så därför vill jag kolla med er kunniga. På inbetalningsjournalen tar ju summorna ut varandra på konton 1510 samt 3740. behöver jag också ta med kreditfakturan och orginalfakturan för att ta ut de specifika kontona jag använt vid upprättan utav dessa? Tex, 3011, 3231 och 2610? En säger att det är ett måste och en annan säger att det blir dubbelarbete eftersom jag redan tagit bort fakturorna i kundfodringar.

8 SVAR 8

Om du har makulerat fakturorna så kommer dom inte med på journalen. Uppbokningen av fakturor och dess resultatkonton kan nog jag tycka skall vara med även om dom nollas bort. Kör du automatik så blir det ju även så. Och personligen så bokför jag även kvittningsjournalen, d.v.s när jag kvittar en debetfaktura mot en kreditfaktura men då utan att bokföra bankkonton. Blir debet 1510 och kredit 1510. Bra för då kommer journalen in i bokföring och det går att följa vad som hänt. 
Det man kan ifrågasätta där är varför man inte kan få en nettokontering på den bokföringsordern ur programmet. Antar att man kan sätta ett betalsätt som är 1510 men jag antar att det då blir 4 st 1510. 2 debet och 2 kredit. Men det är ju å andra sidan inte så svårt att göra manuellt, åtminstone inte för oss som har ett "riktigt" program som tillåter sådant... Lycka till!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag har krediterat fakturorna, men på inbetalningsjournalen står det makulerad. Jag använder visma500, som jag förstår detta: hade jag gjort en riktig makulering i programmet skulle jag behöva ta upp resultatkontona själv i bokföringen. Men att vid en kvittning (som i det här fallet) så behöver jag inte det?

Hmm. om du krediterat dom så kommer ju då resultatkonton och moms baklänges på den journalen. Inbetalningsjournalen vid kvittningen borde då bara innehålla 1510 och typ 1930. Att det står makulerad i journalen tyder på att dom är makulerade. Märkligt. Hur ser det ut om du öppnar fakturan och kreditfakturan och tittar på dom? Står det makulerade där?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det står inte makulerad när jag tittar på kreditfakturorna i programmet, är det jag som har gjort fel vid inbetalningen då för jag har skrivit M istället för BG när jag har kvittat dom emot varandra? Men jag har skrivit i texten att jag har kvittat och varför. 

Så länge dom är borta och allt stämmer så skulle nog jag låta det vara. 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hon som har skött bokföringen tidigare berättade att det var så jag skulle göra för att få bort de ur programmet. Men det är även hon som sagt att jag ska lägga in resultatkontona till varje kvittning, alltså att jag efter en kreditfaktura ska behålla både en kopia på orginalfakturan och på kreditfakturan för att lägga bakom inbetalningsjournalen och skriva in dess manuellt när jag lägger in verifikationen på inbetalningen. Men igår fick jag höra utav en branchkollega att jag gör ett dubbelarbete på såvis? 

Låter som dubbelarbete. Om du använder journaler hela tiden så bokas ju försäljningen upp vid uppbokningen av ursprungsfakturan utifrån fakturajournalen. När du gör kreditfakturan så bokas den då på samma sätt från journalen fast baklänges. Vid kvittning så behöver du då bara boka 1510/1510 om det t.ex. är en hel kvittning av en faktura. Där låter det verkligen som en tankevurpa från din tidigare bokförare. 
Använd journaler och låt systemet göra jobbet.. Men som sagt, vid en helkvittning så kan du strunta i att bokföra bankkontot som kommer med, där räcker 1510/1510 och jag tycker det är bra att bokföra den för då finns allt med liksom.. Lycka till!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack så mycket för hjälpen 🙂