Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bra sätt att stämma av avtalsfakturering per månad?

Hej! Jag skulle behöva lite hjälp med att stämma av avtalsfaktureringen per månad.

Såhär går jag tillväga nu:
1. Jag summerar kontona på resultaträkningen som avser avtalsfakturering, i mitt fall konto 3014 (inrikes), 3034 (utrikes) och 3099 (periodisering). Den summa jag får vill jag kunna specificera precis vilka avtal det avser. Alltså ett belopp per avtalsnummer helt enkelt.
2. Jag skriver sedan ut en kontoanalys för 3014, 3034 och 3099.
3. Kontoanalysen för 3014 och 3034 hänvisar mig enbart till fakturajournaler. Därför måste jag gå igenom utskrifter av varje journal, och sedan lägga upp i en Excel-mall varje belopp (i var sin kolumn för 3014 respektive 3034).
4. Kontoanalysen för 3099 går jag igenom rad för rad och lägger in respektive belopp i samma Excel-mall, i en kolumn för just konto 3099. Radtexten i kontoanalysen är av typen "Periodisering av verifikation P834", vilket innebär att jag måste bläddra igenom bokföringspärmen och titta på det specifika verifikatet för att se vilket avtal periodiseringen avser.
5. När jag fyllt i summorna i Excel-mallen för alla tre kontona har jag till slut en totalsumma som specificeras med en rad för varje fakturerat avtal.

Det måste väl finnas något enklare sätt att göra detta? Jag vet att det finns en rapport som heter "Fakturerade avtal", men den går enbart på fakturabelopp och tar ingen hänsyn till periodiseringar, så den har jag ingen nytta av.

Går det att exempelvis få ut en kontoanalys som speficierar vilka kundfakturor som ingår, istället för att man måste gå omvägen via fakturajournalerna?

Går det att göra periodiseringen direkt i samband med att avtalsfakturor skrivs ut? (Som det är nu kopierar jag de utskrivna fakturorna och använder kopiorna som underlag för att sedan manuellt göra periodieringen)?

Alla tips och förslag som kan underlätta åtminstone något moment i avstämningen mottages med tacksamhet.

4 SVAR 4
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Daniel!

När du skriver ut din fakturajournal kan du välja Detaljerat under Bokföringsunderlag och då får du med transaktionsinformationen på verifikationen och det syns i kontoanalysen vilket fakturanummer och kund det gäller - om du när du sedan skriver ut kontoanalysen markerar du för Skriv transaktionsinfo

För att du lättare ska kunna stämma av konton kan du under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Bokföring markera Transaktionsinfo. (Då får ser du informationen inne på verifikationen). Du kan även här till höger markera för En verifikation per affärshändelse på dina journaler - då blir det lättare att söka en händelse vid avstämning - däremot blir antalet verifikationer betydligt fler. 

Nu vet jag inte om du redan har dessa inställningar?

Det går inte att göra en periodisering av kundfakturor, men det finns önskemål om detta här i forumet. Gå gärna och kommentera eller gilla idén Periodisera kundfakturor

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Mita!

Tack för svaret. "Skriv transaktionsinfo" verkar redan vara markerat, däremot kanske jag ska testa att även markera "En verifikation per affärshändelse" och se om inte det underlättar. Det allra bästa hade ju varit om det hade funnits ett alternativ vid utskrift av kontoanalys att kunna få en rad per kundfaktura, istället för att behöva gå omvägen via fakturajournalen.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hejsan!

Så här blir kontoanalysen om du har gjort de inställningar här ovan. Du får en rad per kundfaktura.

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej! Det ser ju bra ut, då kanske det kan vara värt det även om det blir ett verifikat per faktura.