Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

ulrika481
MEDLEM

Differens mellan kundreskontra/levreskontra och 1510/2440

Hej! undrar hur jag ska boka bort feldiffen mellan levreskontran och 2440 samt kundreskontran och 1510 så att det ej blir tokigt i bokföringen. är en gammal diff sedan flera år

 

Innehållet i denna tråd är verifierat av Visma Spcs 22-07-21

1 SVAR 1
My Janhall
ANSTÄLLD

Hejsan! 

Detta är tyvärr inte så lätt att svara på utan att veta varför det diffar och hur denna differens uppkom, så det är helt enkelt där du behöver börja. När du bokar bort diffen så behöver man även bokföra det mot ett intäkt respektive kostnadskonto, vilket blir knepigt att råda dig i hur om man inte riktigt vet varför det diffar mer exakt. Att göra den typen av felsökning kanske inte är helt lätt att hjälpa dig med i forumet eftersom jag inte kan se din bokföring framför mig men jag hoppas ändå kunna hjälpa dig en bit på vägen för att felsöka rent programmässigt i Visma Administration. Mitt tips är att du under Försäljning - Kundfakturor och Inköp - Leverantörsfakturor gör urval för vilka fakturor du vill se, exempelvis så hade du kunna ta ut dem som är I reskontra och dem som är Slutbetalda, dessa jämför du med en Kontoanalys för respektive konto 1510 och 2440. Du kan också välja för vilken period du vill visa och jämföra, kan ju vara bra om du vet när det stämde sist ungefär. 
 

Hoppas detta kan hjälpa dig en bit på vägen, jag önskar dig en trevlig helg! 
/My